En amerikansk Frans G Bengtsson?
Publicerad i Contextus #1/97
av: Per Dahl
Russel Kirk och Frans G.Bengtsson var båda sprungna ur en lantlig miljö och skriftställare som levde på sina
pennor. Också i likhet med Fredrik Böök var Kirks uppväxt småborgerlig, något som påverkade hans verk.
Var han egentligen en tänkare? Förde han
egentligen inte bara fram en syntes av
andras idéer? Kollegans omdöme om
Russell Kirk under lunchsamtalet står sig
i minnet. Vilka krav skall man egentligen uppfylla
för att nå rang av politisk ”tänkare”? Måste man till
exempel vara samhällsvetare? Eller kan någon som
delvis försörjer sig på att skriva spökhistorier klara
ribban?
Den som tar del av Kirks livfullt skrivna, postumt
utgivna memoarer, The sword of imagination:
memoirs of a half-century of literary conflict (Grand
Rapids: Eerdman, 1995. ISBN 080283765 -4, 498 s) slås
av en rad igenkännanden. Russell Kirk introducerar
amerikanska perspektiv. Hans liv avtecknar sig dock
mot svenska borgerliga paralleller. Hans levnadsomständigheter
blir ett memento: just så verkade många
svenska intellektuella fram till sextiotalets slut. I dag
anser vi detta som utpräglat amerikanskt.
Portalfigur
Russell Kirk har för många stått som portalfiguren
till amerikansk efterkrigskonservatism. Med böcker
som Randolph of Roanoke (1951), The conservative
mind (1953), Eliot and his age (1971) och som aktiv
grundare av tidskriften Modern Age (1957) har han
vid sidan av William Buckley (författaren till God
and Man at Yale och grundaren av National Review)
förmedlat en värdekonservativ amerikansk tradition
bortom partier och nationalekonomisk teoribildning.
Onekligen stod han för en syntes - en sammansmältning
av en rad disparata och ofta i USA regionalt
bundna tankekretsar. Så märker man hos honom inte
bara en genuin inlevelse i en mot Europa blickande
östkustkonservatism som T S Eliots, utan även i de
sydstatsperspektiv som författarna kring traktaten I’ll
take my stand, The Southern Agrarians med Richard
Weaver i som intellektuell ledare levandegjorde. Men
han satte en omisskännlig personlig prägel på de
tankeperspektiv han förmedlade. Kirk återkommer
ofta till ”the moral imagination”, förmågan att levandegöra
ideal inte bara förståndsmässigt utan även
för känslan, något han själv var mästare i.
Att definiera begreppet ”konservatism” är inte
lätt. Liberalismen och socialismen, ideologier med
ambitioner att vara logiskt sammanhängande tankesystem
kan föras tillbaka till ett antal grundsatser.
Konservatismen är däremot snarast en samlingsbeteckning
för ett antal intellektuella världar som alla
har något eller några element gemensamma med andra,
men där olikheterna mellan två enskilda världar
kan vara mycket stor. Tage Lindbom har i en essä
talat om konservatism grundad på värdeladdade uppfattningar
om tid och förlopp (det var bättre då), om
en konservatism grundad på känslan för rummet (regionalism
av skilda slag) och om konservatism byggd
på en värdeortodoxi. Ostridigt är att de skilda utgångspunkterna
präglar sin idévärld mycket starkt.
Hos liberalism och socialism finns en strävan efter
abstraktion och universalitet som man sällan möter
hos konservativa tänkare.
Den konservativa tankeriktningens essens
Kirk gjorde dock som många andra sitt försök att
destillera fram tankeriktningens essens. Hans punkter,
i förordet i The conservative mind, förtjänar att
refereras:
a) tro på en transcendent ordning som styr samhället,
likaväl som enskildas samveten,
b) sympati för människans mångfald och mysterium
(i motsats till radikalens reduktionism),
c) övertygelsen om att det civiliserade samhället
bygger på klasser och skilda kall,
d) övertygelsen om att frihet och egendom är
sammanlänkade,
e) tro på det hävdvunnas värde, i motsats till det
planerade och konstruerade och
f) åsikten att förändring och förbättring är två
skilda ting.
Kirks sammanfattning varken höjer sig eller sänker
sig anmärkningsvärt mycket från andras försök. Men
i modern politisk miljö är en liberal upplysningsoptimism
ofta ett slags borgerlig överideologi - olika
politiska schatteringar tävlar om att genom skilda
medel uppnå likartade mål. I synnerhet gäller detta
amerikanska förhållanden; i en nation född ur en
upplysningsrevolution. Kirk hade den inte alldeles
lätta uppgiften att förmedla och utveckla en tankevärld
vid sidan om det egalitära, och att finna dess
eventuella amerikanska rötter.
Kirks första verk, biografin över John Randolph
of Roanoke, är en studie con amore över en sydstatspolitiker
från Virginia. Randolph, oppositionsledare
i representanthuset under artonhundratalets första
decennier, gjorde sig inte bara känd för att börja varje
dag med först en flaska laudanum för att bekämpa
gikt och därefter en butelj konjak för att bekämpa
sömn, utan också som en stundom skräckinjagande,
stundom hänförande talare och skarp skribent, i harnesk
mot USA:s imperiedrömmar, federalism och
tankar på att behärska den nordamerikanska kontinenten
från kust till kust. Den som genom Kirks generösa
citat tar del av till exempel Randolphs virtuosa
brandtal mot införandet av allmän rösträtt för
vita (”Against King Numbers”) i Virginia på 1830-
talet kan inte låta bli att associera till Hans Järtas
utfall mot statistiken eller Curry Treffenbergs retoriska
försvar för ståndsriksdagen 1866. Läsaren kan
inte undgå att smittas av Kirks intellektuella och emotionella
entusiasm för en politiker som vågade följa
traditionen och övertygelsen mot allt vad tidens förnuft
ansåg rimligt. Hade Kirk läst Geijer hade han
nog dennes omdöme ”alltför stor för den nykloka
tiden; kastad ur fornvärlden in i striden; svärd för
rättvisan, okänd för friden, tills den för evigt hjälten
behöll” kunnat gälla även för Randolph. Märk väl,
båda skriver epitafier över historiens förlorare, inte
över dess vinnare.
Russel Kirk och Frans G. Bengtsson
Förfaller då Kirk till det slags sydstats- och nederlagsromantik
som så många andra funnit mer givande
för författande än en torr verklighet? Nej, därtill är
Kirk alltför intresserad av nuet och framtiden. Vad
han vill är att öka den gemensamma historiska idéfonden,
referenramen från vilken utveckling kan bedömas.
Ska man ge en ledtråd till Kirks eventuella betydelse
är det dock inte professor Geijer man ska jämföra
S:t Andrewsdoktorn med, utan snarare med ett
antal svenska nittonhundratalsessäister, i första hand
överliggaren Frans G Bengtsson. Kirks Randolphbiografi
har sin pendang i Bengtssons skildring av
Karl XII. Båda var de skriftställare som levde på sin
penna. Båda var de sprungna ur en lantlig medelklassbakgrund
långt från lärdomseliterna. Bengtssons fader
var rättare, Kirks var järnvägsanställd. Båda fascinerades
av historiens färgrikedom och personligheter.
I en mening i memoarerna karaktäriserar Kirk
sig själv som ung: ”Hans sinne var inte någon produkt
av Upplysningen, märkte han nu. Det var medeltida
i temperament och uppbyggnad. Han stod kallsinnig
inför kylig harmoni och regelmässighet. I det
han sökte ingick mångfald, mystik, tradition, det
vördnadsvärda och det skräckinjagande. Han föraktade
sofister och kalkylerare - var fanns tro, heder
och givna lojaliteter? Han skulle ha bytt ett oräkneligt
antal neoklassiska kapitäl mot ett enda vittrat
gotiskt odjur” (gargoyle). Lägg sedan till kontrasten
- Kirks grundmurade förtrogenhet med manuellt arbete
från äppelplockning till skogsplantering - och
nog är bilden ganska lik den unge kastellanpoetens
från Rössjöholm. Hos katoliken Kirk märker man
dock inget av den okänslighet för människoöden som
kan smyga sig in i Bengtssons text.
Men även andra författare kommer i tankarna. I
kontrast till Frans G Bengtsson, som håller sig till
lyrik och litterära essäer, gav sig Knut Hagberg,
Svenska Dagbladets mångårige medarbetare, i kast med
ett antal antologier och politiska essäsamlingar,
många av dem med i stort sett samma teknik som
den Kirk brukade i sin The Conservative Mind - from
Burke to T S Eliot - Hagbergs antologi Den kristna
tanken är ett försök i samma anda. Hagbergs politiska
och filosofiska perspektiv är också snarlika
Kirks, medan han i jämförelse med amerikanen inte
ger prov på någon större emotionell inlevelseförmåga.
Där Kirks figurer balanserar över avgrunder går Hagbergs
på plankor över öländska sankängar.
Här ligger en ledtråd till Kirks betydelse - han
skriver inte bara en habil text och ger inte bara vass
idékritik. Han förmår gripa in såväl i sitt objekts tankevärld
och i läsarens. Den som med Kirk bekantar
sig med Edmund Burke, Alexis de Tocqueville eller
T S Eliot väntar förgäves på den analys och textkritik
som till exempel en Leo Strauss ger när han borrar
sig ned lager efter lager i en filosofs tankevärld.
Strauss för ned sin läsare i tankedjup filosofen kanske
till och med själv var omedveten om - dolda beroenden
och influenser blottläggs och inre motsägelser
dras fram i ljuset. Kirks bidrag är ett annat. Kirks
förstahandsmål är aldrig texterna i sig, utan tankevärlden
hos dem som skrev. Hans teknik är
inkännandets; han får läsaren att ana varför texten
skrevs eller talet hölls. Som väntat är hans porträtt
av politikens och det praktiska livets konservativa
bättre än av idékretsens utpräglade teoretiker.
Småborgerlig härkomst fond för tänkarmödan
Ska man nämna en tredje svensk jämförelsepunkt
måste det bli Fredrik Böök. Båda har sin akademiska
gärning inom litteraturhistorien, men inom den del
som vetter mot filosofi och idéhistoria. Liksom hos
Böök bildar den småborgerliga härkomsten en fond
för Kirks forskar- och tänkarmöda. De foton som
illustrerar Kirks memoarer visar honom inte sällan
tillsammans med antingen den egna familjen eller med
världens kända: Nixon, Reagan, Johannes Paulus II.
Kirk, behåller, trots de akademiska framgångarna,
småstadsamerikanens och järnvägarsonens gräsrotsperspektiv.
Han är stolt över att bli uppmärksammad
av sin tids stora. Men likt Böök är han också
stolt över sin småborgerliga härkomst. Han bor hela
sitt liv kvar i föräldrahemmet i Mecosta i Michigan,
i kontrast till den sedvanliga amerikanska akademiska
karriärens pelerinager mellan universitet kontinenten
runt. Här åldras han långsamt, en äldre herre i
väst och klockkedja, likt Böök i Västra Karup. Någon
exil av Bööks art är det dock inte frågan om,
snarare ett slags frivillig långsam förkufning. Den
grundläggande värdebasen är också en annan. Böök
ville också urskilja och vara i takt med tidsandan,
kanske med tidsanden; han skildrar i den självbiografiska
Storskolan sin utveckling bort från en enkel
familjefromhet till en distans till kristendomen. Kirks
levnadslopp är det motsatta: han växer upp i en i
stort sett ateistisk miljö men närmar sig gradvis
katolicismen, till vilken han slutligen konverterar.
I sina memoarer skriver Russell Kirk om sig själv
i tredje person, vilket bidrar till intrycket att han i
denna biografi försökt nå distans i stället för inlevelse.
Han tecknar sitt liv som om det vore en god
historia, där en del kan retuscheras och en del uteslutas
för den välavvägda effektens skull. Men Kirk vore
nog inte Kirk om han hade släppt in ovidkommande
alltför långt i sin familjekrets. Redan den intimitet
han bjuder på är obehaglig, tycker sig läsaren märka.
Partierna om hans giftermål med en långt yngre hustru
- de hade mötts som republikanska aktivister och
kampanjarbetare för Barry Goldwater - är hållna i
en ironiserande ton som får en läsare att se Kirk framför
sig som ensamstående bildad herre mer van vid
intellektuellla essäer än vid kärleksbrev.
Det är ändå lätt att känna igen många av de återgivna
situationerna. När Kirk skildrar sitt möte med
sydstatsförfattaren Flannery O’Connor under en
konferens noterar han att ingen av dem yttrade särskilt
mycket. Själv, skriver han, kom han sig inte för,
eller vågade inte. Han tyckte att hennes noveller gick
honom så nära in på livet att en direkt personlig kontakt
med författaren hade kunnat bli smärtsam. Och
vad hade hänt om mötet blivit en besvikelse? Tyst
gick han därifrån - hon gjorde likadant.
Mötet med Hayek
Tystnad präglade dock inte ett annat möte - med den
kände filosofen Friedrich von Hayek. Kirk, medlem
i The Mont Pèlerin Society, var närvarande när
Hayek höll talet som sedemera utgavs som essän Why
I am not a conservative. Kirks efterföljande diskussionsinlägg
kan inte ha bidragit till bilden av sällskapet
som ett den svala enighetens forum. Deras skilda
tankevärldar måste i alla fall med tiden ha närmat sig
varandra. I Hayeks sista verk, Det stora misstaget,
tycks han ansluta sig till en misstro mot det mänskliga
förnuftets förmåga att styra samhället som i sina
praktiska slutsatser ligger nära Kirks traditionalism.
Russell Kirk kom genom sitt engagemang och sina
böcker att bli en av den moderna amerikanska
konservatismens grand old men. The conservative
mind har spritts världen över och hans The portable
conservative reader kommit ut som Penguinpocket.
Särskilt känd i Sverige utanför intellektuella högerkretsar
har han väl inte blivit; därtill han nog uppfattats
som alltför amerikansk, både i val av intresseområden
och som socialt fenomen. Det är tänkvärt
att det som ses som främmande transatlaniskt i Sverige
från sjuttiotalet och framåt har så uppenbara kontaktpunkter
med svensk intellektuell högermiljö fram till
femtiotalet!
| |
|
|