Donoso Cortés, europeiskt samvete i en orolig tid
Publicerad i Contextus #2/97
av: Carl Johan Ljungberg
Som en nära nog profetisk människokännare förtjänar Juan Donoso Cortés ett bättre öde än den tystnad och
okunnighet som hittills mött honom. Hans skarpsinne skänker utmaningar som få av oss oberört kan bemöta.
R A Herreras lättlästa bok ger en fin chans att på nytt bekanta sig med den spanske tänkaren och hans värld.
Som ung liknade han en Stendhal-hjälte, bländad
av liberalismens soluppgång och redo att
bistå Spaniens reformvänliga monark i de
beslut som tiden krävde. På senare dagar
greps han av dubier över vart de moderna idealen
förde och gav så suggestiva skräckvisioner av ett Europa
i upplösning att de ibland har kallats för Goyaetsningar
i ord.
Den spanske filosofen Juan Donoso Cortés (1809-
1853) räknas av många orättvist som udda och reaktionär.
Till detta har säkert bidragit att han på 1930-
talet drogs fram och (delvis missförstått) hyllades av
tänkare som Carl Schmitt i Tyskland. Men Donoso
Cortés har med sitt aningsfulla temperament en
skarpblick som intresserar, än mer i dagens politiska
läge.
I tidens anda fäste han först stort hopp vid
konstitutionen och den nya medelklassen, blev framstående
medlem av nationalförsamlingen cortes och
framträdde som politisk vältalare . Han såg dessa som
medel att ena Spanien och försona det med framsteget.
Men Cortés ideal tycktes inte stämma. Liberalismen
blev inte den trygga bas för landet som han trott.
Konflikter slet sönder enigheten. De nya medeklassgrupperna
såg inte till landets bästa. Den ”diskuterande
klassen” saknade principer och visade ringa
framsynthet. Cortés sympatier försköts efterhand i
utpräglat prokatolsk, monarkisk och konservativ
riktning.
Förutsåg utvecklingen i Ryssland
Som politiker, kungarådgivare och ambassadör i Paris
och Berlin fick Donoso Cortés all önskvärd inblick
i det politiska spelet med dess oförsonlighet,
intriger och hatfullhet. Före Marx anade han att den
liberala medelklassens epok skulle bli kort och präglad
av kompromisser och återtåg. Socialisterna besatt
däremot den stridsvilliga övertygelse som tidens
självsäkra advokater och affärsmän saknade. Samtidigt
var liberalismen och socialismen lika sataniska
genom att förneka människans Gudsberoende och
kravet att skydda den skapade ordningen.
I sin närapå profetiska essä om de rådande -
ismernas faror — ofta översatt och kommenterad —
hävdar Cortés att de nya massrörelserna aldrig kommer
att försonas med Europas kristna arv. De kan
endast bekämpas med motstånd och beredskap till
motvåld. I kampen mellan socialism och liberalism
avgår den förra med segern. I omdiskuterade ordalag
försvarade Cortés rentav att man — temporärt — tillgriper
diktatur för att hindra den större olycka som
ett inbördeskrig kan medföra. Han upplevde med
verklig fasa efter 1848 hur påven Pius IXs egen minister
mördades, och påven tvingades fly från Rom.
Med 1930-talets spanska inbördeskrig skulle en av
hans mörkaste farhågor besannas.
Donoso Cortés förutsade även att Ryssland en
gång skulle utveckla en skrämmande ny ideologisk
lära. Likaså att Europa för denna och liknande lärors
skull skulle dränkas i blod och en stor del av världen
förslavas av människoovärdiga ideologier. Problemet
ligger dock djupare än vad vi anar. I det helt fria samhället
blir individen inte lycklig, utan ensam menade
Cortés. Hon måste för sin lycka ha stöd, av familjer
och små kretsar, byggda på religiösa bud. I dag skulle
man i honom ha sett det civila samhällets, de små
samfundens, tillskyndare och vän. Med åren insåg
han det personliga givandet som den innerligaste formen
av godhet och gav själv med öppet hjärta till de
fattiga.
Profetisk människokännare
Cortés grävde inte ned sig i hårklyverier. Han såg de
stora sambanden, och gjorde onekligen ofta svepande
påståenden. Sviktar den inre moraliska kontrollen,
menade han bland annat, måste olika yttre tvång,
exempelvis en stark stat, träda i stället. Men lagen är
även där den iakttas inte nog, rätten måste vila på
samvetets och religionens grund menade Cortés. När
samvetet och en religiös vördnad som årtusenden
byggt upp sopas undan, bereds efterhand väg för
oundviklig cynism och rent våld. Om inte 1789 års
händelser redan visat detta, bekräftades det på
hemskaste sätt de revolutionsveckor 1848 som hos
dåtidens européer satte sådana outplånliga spår av
sorg och fasa. Cortés menade att det inte var fattigdom
som alstrade våldsorgierna utan övermod och
Gudsförnekande.
I ett samhälle som vårt råder det avsky för de styrandes
omoral och brist på inre förankring. Cortés
fångar tidigt dessa stämningar och gör det på kornet.
Till hans nackdel kan sägas att han i sin otåliga upprördhet
inte helt insåg att historien i sin ”lugna gång”
också skapar värden. Påverkad och delvis bländad av
sin brutala tidsanda bortsåg han i hög grad från den
möjlighet av en värdemedveten medelklass som trots
allt växt fram på många andra håll. Han anade i all
slags historism bara en flykt från den existentiella
fråga, som han själv formulerade i rent teologiska
termer.
Men som en nära nog profetisk människokännare
förtjänar Juan Donoso Cortés bättre än den tystnad
och okunnighet som hittills mött honom. Hans
skarpsinne skänker utmaningar som få av oss oberört
kan bemöta. R A Herreras lättlästa bok ger en
fin chans att på nytt bekanta sig med den spanske
tänkaren och hans värld.
| |
|
|