Demokratism korrumperar demokratin
Publicerad i Contextus #2/97
av: Fredrik Haage
I ett samhälle som dagens kan den konservative med fog göra anspråk på att kalla sig den mest genuine
demokraten. Den som vägrar att acceptera gränssättningar för demokratin har heller inte accepterat demokratin
fullt ut.
Vi var de sista att acceptera demokratin,
men då vi gjorde det så gjorde vi det fullt
ut, löd Gunnar Heckshers resumé av
högerns agerande under tiden för demokratins
genombrott i Sverige. För många rödmärkta
öron har hans formulering förmodligen en klang av
efterhandskonstruktion. Må så vara. Den som bemödar
sig att sortera bland de olika konservativa falangerna
finner snart att det inom högern klart och pregnant
uttrycktes ståndpunkter helt i enlighet med
Heckschers beskrivning.
För högern överhuvudtaget var demokratitanken
en omvälvande idé. En inställning som ter sig naturlig
i varje fördemokratiskt samhälle. Utifrån den
konservativa försiktighetsprincipen menades då att
det skulle åligga förändringsivraren att överbevisa det
rådande samhällsskicket om behovet av omvälvning.
Ett tidlöst faktum är att det är den konservatives
otacksamma uppgift att bistå med försvarstalet oavsett
oddsen förutsatt att samhällsskicket i fråga inte
uppenbart strider mot andra konservativa grundvärden.
Ett sådant försvar blir till viss del en anklagelseakt
mot käranden. Företeelsen demokrati har härvidlag
inte utgjort något särfall. Snarare menade man
att själva omfattningen av dess konsekvenser var en
anledning att betrakta den med extra kritisk skärpa.
Ribban för godkännande skulle höjas i takt med den
tävlandes pretentioner. Och visst var det flera högermän
som på inga villkor ville ge sitt bifall. Den övervägande
delen av dem tog dock, om än på sitt eget
buttra sätt, demokratin på fullaste allvar.
Ju större anspråk på att förändra som företeelse
gör, desto hårdare bör den knådas, bankas och
nagelfaras ur alla upptänkliga vinklar. Efter en sådan
process utkristalliserar sig i det ideala fallet allmänt
erkända gränser för företeelsens giltighet. Den förestående
prövningen med den praktiska verkligheten
blir då sannolikt mindre tumultartad än vad som hade
blivit fallet annars. Eller, för att spetsa till det: De
potentiella skadeverkningarna av experimentets eventuella
misslyckande hålls på ett minimum.
Tryggers demokratikritik
Denna inställning är inte ett uttryck för en inskränkt
negativism, utan för en ansvarstagande skepticism. I
studien Demokratin, den offentliga makten och
sirenernas sång (Timbro vetenskap och kultur 4/96)
understryks detta. Där skärskådar Johan Andersson
Sundeen de demokratikritiska argumenten hos bl a
en av den gamla högerns förgrundsgestalter, Ernst
Trygger. Trygger var förstakammarhögerns ledare
1913-1933 och anses ha varit starkt ideologiskt inriktad.
Han kan i det här sammanhanget betraktas som
en god representant för en äldre demokratikritik med
relevans även för oss.
Tryggers demokratikritik baserade sig på en organisk
syn på samhället och en förnuftskritik enligt
vilken samhällsgemenskapen ses som en naturlig och
spontant framvuxen enhet vars tillkomsthistoria, snarare
än det bräckliga mänskliga intellektet, utgör den
bästa vägvisaren för individerna. Han ansåg att nationens
materiella och andliga välstånd borde vara
det överordnade målet för all politisk verksamhet.
Detta mål var även, väl att märka, överordnat den
egalitarism som demokratin representerade och förutsatte.
Faktum var att Trygger betraktade den fullständiga
politiska egalitarismen som en upplösande faktor
för samhället. Det demokratiska folkstyret vred
medborgarnas blickar från det gemensamma bästa
mot deras egna personliga behov, menade han. Behov
som de skulle komma att nå genom att organisera
sig i grupper för att majoritetsvägen och kohandlarvägen
tillförsäkra sig fördelar. Systemet skulle
uppmuntra till gruppegoism, och var alltså
samhällsuppsplittrande. Hans syn står som märks i
skarp kontrast till flera efterkommande demokratiteoretikers,
som skulle komma att utmåla det fulla,
förbehållningslösa folkstyret som naturligt konsensusskapande.
I Tryggers ögon var demokratins villkor
snarare konfliktskapande.
Förutom konfliktelementet ogillade han också
förekomsten av en tillfällig folkmajoritets möjlighet
att på ogenomtänkt grund göra snabba och radikala
ingrepp i samhället. Principen att förändringar bör
ske efter stor eftertänksamhet och på det beståendes
grund skulle riskeras att när som helst sättas ur spel
av kollektiva utslag av mänskligt högmod. Vidare
fruktade han att samhället skulle komma att
politiseras även på sådana områden där det i förstone
inte var tänkt att så skulle ske.
Tryggers alternativ var dock inte någon form av
diktatur. Vad han ville se var en demokrati, dock
befriad från den stränga egalitarism och majoritetsinriktning
som hans debattmotståndare förfäktade.
Han godtog allmän rösträtt - succesivt utbyggd - men
ville ha den ekonomiskt graderad. Ett kompetenskriterium
enligt honom. Folkstyresprincipen skulle
också hållas i schack av en konturfast uppdelning
mellan olika maktcentra. Demokratin skulle helt
enkelt vara bunden. Maktdelning framför maktkoncentration
var den absolut viktigaste principen.
”Europas sämsta grundlag”
Har Trygger överhuvudtaget något att säga ett Sverige
av i dag, ett land som hans sentide efterföljare Gösta
Bohman förklarat vara begåvat med ”Europas sämsta
grundlag”? Ett land i vilket den övervägande delen
av den intellektuella och politiska eliten vill likna
stämmor som Tryggers vid de illavarslande viskningarna
hos någon slags grå forntids mörkermän? Ett
land som låtit sig präglas av folksuveränitetsidén kanske
mer än någon annan demokratisk nation? Absolut.
Accepterar man de giltiga gränserna för demokratin,
de giltiga formerna för dess verkande, då har man
accepterat den fullt ut, för att återanknyta till
Heckschers inledande deklaration. Att inte göra detta,
utan att i stället tillerkänna demokratin en slags allomfattande
giltighet, är ingenting annat än ett intellektuellt
svek. Vad man då accepterar är risken för
varje framtida form av dess förfuskning och underordnande
det mänskliga egenintresse det var tänkt
att vara överordnat. Det som saknar inre balanspunkter
saknar nämligen också skydd mot överutnyttjande
och utslätning. Den som accepterar en avsaknad
av sådana, måhända synbarligen hämmande,
gränssättningar, har helt enkelt inte accepterat demokratin
fullt ut.
1900-talets blodsstöpta sekel rymmer alltför
många exempel på vilka förvridna gestaltningar konsekvensen
av detta intellektuella svek kunnat ta sig.
Det gränslösa folkstyret har inte visat några fasta gränser
ens mot diktaturen. Utslätningen av demokratins
idé har tillåtit miljoner av människor att leva
under det förtryck som mestadels gått under benämningen
”demokratisk socialism”. Ett förtryck som fått
sin moraliska erkännande under Socialistinternationalens
institutionella hägn.
För Sveriges del ligger konsekvenserna av denna
lämnade läxa både på ett institutionellt och mentalt
plan. Vi har fått se rättstatens idé ge vika för
engångsskatter, politisering av förvaltningen, åtsidosättande
av äganderätten och allsköns Lidbommeri.
Statschefen har reducerats till ett förevisningsobjekt,
parlamentet till en glest befolkad transportsträcka och
den lagprövande makten till ett hanterbart problem
för den politiska. ”Majoriteten styr” har klingat förvillande
likt ”makt är rätt”. I Sverige lider vi förvisso
inte under diktatur, men nog är det något som i många
delar påminner om den förvrängda form av folkstyre
som Trygger ville undvika.
Då konservativa konstaterar att utvecklingen givit
dem rätt, vilket de alltsom oftast kan göra, är det
sällan i triumferande ordalag eftersom det oftast brukar
handla om dystra farhågor som har besannats.
Nya tider uppfordrar dessutom till nya prövningar.
Själv har jag exempelvis svårt att finna någon form
av graderad rösträtt vare sig praktiskt eller moraliskt
godtagbar. Det skall sägas att levererandet av några
slags paketerade lösningar på problemen är långt ifrån
vad som ryms inom anspråken hos denna artikel.
Snarare skall följande ses som betraktelser över det
svenska tillståndet ur ett demokratikritiskt perspektiv.
Ett förslag till perspektivsättning med fingervisning
om vartåt svaren bör stå att finna.
Likheter mellan Trygger och Buchanan
Kring den institutionella aspekten av den obundna
demokratins natur är forskningen relativt omfattande.
Redan Alexis de Tocqueville kunde med en
rent kuslig precision förutse hur det demokratiska
samhället med tiden skulle komma att gestalta sig.
Tocqueville visste att berätta att demokratins form
till stor del skulle komma att vara avgörande för dess
innehåll: En allomfattande och allomhändertagande
socialstat hägrade vid horisonten. Färdriktningen dit
låg mer eller mindre inristad mellan raderna i varje
demokratisk konstitution. Denna enkla men kontroversiella
tes har i modern tid fått sin bekräftelse inom
public choice-skolans forskningsfält.
Public choice är lika lite som någon annan skola
en fullt enhetlig teoribildning. Vad som ändå i korta
drag är kännetecknande är att man velat behandla
statvetenskapliga frågeställningar med instrument
snarlika dem inom nationalekonomin. Demokratins
politiska och byråkratiska arena betraktas som en
regelrätt marknad på vilken det råder lika regelrätta
utbud- och efterfrågerelationer som på vilken annan
marknad som helst. På denna marknad agerar politikern
och byråkraten som rationella egoister. De strävar
båda efter att säkra och utöka sina
inflytandesfärer. Politikern vill åt så många röster
som möjligt och byråkraten vill åt resurser (skattepengar).
Den politiska och byråkratiska sfären lever
härvidlag i ett naturligt symbiosförhållande, i vilket
båda växer och frodas. Public choice-teorin pekar
alltså på en inneboende tendens hos offentliga system
att expandera.
I Demokratin, den offentliga makten och sirernas
sång är syftet just att lyfta fram likheterna mellan
Tryggers demokratikritik och den hos public choiceskolans
kanske mest prominente företrädare, James
Buchanan. Trots att Buchanans grundvärderingar
skiljer sig från Tryggers (Buchanan är närmast
nyliberal) ser han samma faror med den demokrati
som inte är omgärdad av ”odemokratiska” spärrfunktioner.
Buchanan är grundlig. Den första frågan han ställer
är huruvida det över huvud taget är motiverat
med kollektivt beslutsfattande i stället för individuellt.
Det är först inom den sfär där så är fallet som
man bör går vidare. Nästa steg för honom blir då att
peka på majoritetsprincipens brister. Buchanan menar
att denna princip inbjuder till en särintressenas
huggsexa utan att någon vill ta ett helhetsansvar (även
Tryggers uppfattning). I detta spel är minoriteten
alltför sårbar. I förlängningen drabbas hela samhället
i form av höga skatter, skuldbaserad ekonomi,
försämrat penningvärde och, naturligtvis, en onödigt
tung offentlig sektor. De spärrfunktioner han efterlyser
är sådana som diverse begränsningar av majoritetens
beslutsrätt och konstitutionella förbud mot
underbalansering av budgeten.
Moraliskt goda följdverkningar
Nils Karlson tangerar public choice-fältet när han i
sin avhandling The state of state analyserar den svenska
välfärdsstatens framväxt. Det kollektiva beslutsfattandet
beskrivs på ett inte alltför smickrande sätt.
Karlson menar att välfärdsstaten inte är ett resultat
av en medveten strävan, utan den har frambringats
genom en serie sinsemellan oavhängiga politiska beslut
som har präglats av två för demokratin bekymmersamma
fenomen: ”Självgodhetens logik” och
”opportunismens logik”.
Självgodhetens logik säger att politiska beslut alltid
ses som det legitima svaret på problem. Till och
med då problemet bottnar i bristfälligheten hos ett
tidigare politiskt beslut måste det till ett ytterligare
dito. Politikerna låser sig själva vid en slags beslutsspiral
utan något egentligt slut. Politik genererar
politik. Opportunismens logik är public choice-logik:
Politikern låter sig styras av särintressen. Genom
att tillfredsställa dessa säkrar han sin makt. Och
ett tillfredsställande av ett särintresse sker alltid genom
en politisk omfördelning till vilken ytterligare
resurser måste tas på någon annans bekostnad. Båda
dessa mekanismer verkar i entydig expansionistisk
riktning. Slutsatsen ligger i linje med Toqcuevilles
iakttagelse: Välfärdsstaten är ett resultat av det demokratiska
systemet som sådant. Inte av något moraliskt
imperativ. Även Trygger nickar instämmande
härvidlag.
Den svenska välfärdsstatens anhängare är sällan
benägna att hålla med om denna slutsats. Det är förståeligt.
Mycket av mytbildningen kring det svenska
folkhemsbygget skulle då gå förlorad till förmån för
en betydligt mindre glamorös historieskrivning. Att
bittert och stridslystet ropa ”tillbakarullning av välfärdsstaten”
inför varje offentlig besparing är betydligt
tacksammare ifall man tror sig hävda en moralisk
entitets rätt snarare än om det vore anspråken
hos ett rent amoraliskt system.
Här når vi ett viktigt klargörande: Demokratin
som sådan, alltså såväl den bundna som den obundna,
måste tillerkännas moraliskt goda följdverkningar.
Demokratin befrämjar till sin natur en öppen och fri
debatt, håller rättstaten levande och är konsensusfrämjande
så till vida att den öppnar möjligheter och
rättigheter för varje individ. Den underbygger också
i sitt ideala fall det goda medborgarskapet i det att
den uppfordrar till ett engagemang och ansvarskännande
inför offentliga angelägenheter. Idealt har den
alltså en mentalt förädlande effekt. Det är bara den
obundna demokratin som utöver detta också alstrar
en offentlig apparat som växer enligt en amoralisk
logik (en del skulle hävda att det faktiskt är en omoralisk
apparat för att den medför en oacceptabelt kraftig
frihetsbegränsning för den enskilde, men det är
en diskussion som utrymmet inte tillåter).
Åtminstone för svenskt vidkommande så leder
klargörandet till obehagliga men likväl ofrånkomliga
frågor. Vi kan konstatera att vi har västvärlden mest
obundna demokrati (”Europas sämsta grundlag”) och
dess mest omfattande och kostsamma välfärdsstat.
Samhällets institutionella tillstånd står klart för oss.
Men hur är det med det mentala tillståndet? Går
mentala följder verkligen bara i en förädlande riktning?
Är det otroligt att tänka sig oönskvärda mentala
följder av oönskvärda institutionella tillstånd?
Med sådana frågor får vi lov att lämna Public choice,
för nu har vi sträckt oss över dess ambitionsnivå.
Svaren är mer svårfångade än de som vanligtvis söks
inom statsvetenskaplig forskning.
Demokrati och demokratism
Har man väl tagit steget in på demokratikritikens
inte alltför beträdda område uppfattar man nog lättare
än annars tecken på en viss mental ohälsa. I
Sverige finner man att respekten för några av det fria
samhällets grundförutsättningar, pluralismen och
olikheten, alls inte har upprätthållts med den konsekvens
som hade varit önskvärd. För att med tydlighet
kunna diagnosticera det svenska samhället i detta
avseendet blir en viss distinktion avgörande: den viktiga
skillnaden mellan demokrati och demokratism.
Demokrati är precis vad det låter, nämligen den
teoretiska eller praktiska förekomsten av demokrati.
Demokratism är något annat. Det är uppfattningen
att demokrati är något så allmängiltigt att det kan
och bör prägla varje enskild sfär i samhället. Denna
form av demokratiuppfattning är stark i Sverige, och
man är knappast ute i helt ogjort väder om man påstår
att den är en reflektion av de idéer som ytterst
förorsakat våra institutionella problem.
Så till saken. En bejakelse av det pluralistiska samhället
innebär att man bejakar tanken att det finns
skilda områden som fungerar på olika sätt, och att
dessa framför allt också skall tillåtas vara olika. De
skall kunna vara sig själva nog. Att våga sig på att
identifiera och karaktärisera dessa områden är ett
vanskligt företag. Erkännandet av dem ligger nära
erkännandet av det ogenomträngliga i samhällets
komplexitet. Dock har försök gjorts, och två skall
för resonemangets skull nämnas.
Den tyska sociologins fader Max Weber gjorde
en ambitiös schematisering. Han skisserade olika så
kallade ”värdesfärer”, exempelvis den ekonomiska,
estetiska, erotiska, politiska med flera. Dessa, menade
han, var autonoma i förhållande till varandra i den
meningen att aktiviteten inom dem styrdes av exklusiva
normer. Den form av logik som präglade det
ekonomiska handlandet var till exempel inte
applicerbar i den estetiska sfären och så vidare. På
svensk mark har t ex Hans L Zetterberg urskiljt sex
stycken ”erfarenhetssektorer” exempelvis religionen,
konsten, politiken. Dessa lever på samma sätt som
värdesfärerna under var för sig specifika normer och
principer. Var och en av dessa sektorer kan bara genomgå
en rättvis bedömning enligt egna internt gällande
kriterier. (I sammanhanget kan nämnas att
Moderata Samlingspartiet, i mångt och mycket tack
vare Zetterbergskt upplysningsarbete, har fördjupat
sin samhälluppfattning. Där det förr bara existerade
stat och marknad återfinns nu även det civila samhället
som en tredje självständig sfär i partiets officiella
doktrin.)
Weber och Zetterberg driver hem något skilda
poänger med sina kategoriseringar och konkurrerande
förslag finns förvisso. Det intressanta för oss
ligger dock i deras samstämmiga varning: ”Alla dessa
sfärer äger samma rätt att existera enligt egna villkor,
och varje försök att likrikta dem enligt en generell
princip rubbar en ordning som bör lämnas orubbad.”
Demokratins allomfattande giltighet
Demokratisten accepterar inte detta. Det jämlika är
för honom överordnat allt. Varje enskild norm, värdering
eller deklaration som inte har demokratisk
sanktion i ryggen är ju odemokratisk. Punkt. I den
mån han erkänner autonoma sfärer ser han dem som
oerövrade fält för sin sak. Så får vi i Sverige därför
höra att barn skall besluta om vilka läromedel som
skall utbilda dem, att all företagspersonal skall besluta
om vilka investeringar som är bärkraftiga, att
”folkrörelseföreträdare” skall ha rätt att utifrån oräkneliga
positioner i varje liten tänkbar vrå av det
svenska samhället besluta om vad sjutton som helst
som må komma i deras väg. Demokratins princip
sägs äga giltighet för alla former av avgöranden. Inga
särfall medges. Alla former av auktoriteter, hierarkier
och kvalitativa olikheter skall jämnas ut. Demokratisten
upphäver varje skillnad mellan olika former av
normsystem genom att underställa dem sin egen
norm.
Detta är nu dogmatik och inget annat. Ojämnheter,
undantag och kontraster är sådant som den
principfaste planritarens indignation till trots utgör
villkor för reell mångfald. Det sociala och kulturella
livet förflackas och stagnerar i förnekandet av sådana
villkor, i oförståelsen för att det skulle finnas delar
av samhället och det mänskliga livet som inte måste
dirigeras av demokratins princip. I förlängningen är
det inte svårt att se det samhälle som sjunker ned i
ett kulturellt sjukdomstillstånd, ungefär på samma
sätt som den människa som försöker förtränga sitt
behov av ett allsidigt näringsintag.
Demokratismen har på senare år också utvecklat
en annan yttring, som på ett sätt slår tillbaka mot
den egna utgångspunkten. Det handlar om tesen om
lika möjligheter, vars tolkning tidigare begränsats till
att gälla den lika möjligheten för alla att delta i beslutsprocessen.
Nu vill många gå än längre och konstruera
processens utfall genom att besluta om kvotering
mellan olika grupper. Det demokratiska systemet i
sig ses som otillräckligt för att omedelbart uppfylla
det förmenta målet om absolut och total jämlikhet,
så därför vill man förekomma de positiva följdverkningar
som ju ändå var att vänta.
Vi ser alltså ännu ett exempel på hur jämlikheten
kan övertolkas. Oavsett vad man må tycka om själva
poängen med den ”numerärrättvisa” som kvotering
representerar så finns ett avgörande principiellt problem
med dess idé, och det är att demokratin aldrig
var tänkt att nyttjas för sitt eget förekommande.
Demokratism underminerar demokratin
Socialdemokraterna laborerar exempelvis med vad
man kallar ”varannan damernas” inom sitt parti.
Tanken är att hälften av förtroendeposterna skall vara
besatta av kvinnor. Det motiveras utifrån en demokratisk
princip om värdet av formell likställdhet
mellan män och kvinnor i beslutsfattande positioner.
Frågan om vilket värde som avses, om det är det
rent principiella värdet eller om det är nyttovärdet,
alltså att bättre beslut skulle produceras i en jämlik
församling, är mig obekant. Det är inte heller alltid
som kvoteringsförespråkare håller i sär dessa
argumentationslinjer. I vilket fall som helst förtrampar
man i kvoteringens namn ett i allt hållet högre
värde: den enskildes möjlighet att kunna fälla ett röstavgörande.
Att kunna påverka utfallet. Har vissa
förtroendeposter på förhand reserverats för vissa personer,
må vara icke namngivna, så ligger det slutliga
avgörandet inte längre hos väljaren utan någon annanstans.
Demokratin har satts ur spel utifrån förment
demokratiska argument.
Nu kan hävdas att exemplet i sak bara drabbar
den som råkar vara socialdemokrat. Kvotering som
fenomen berör dock alla. Att idén satt sig så fast i det
stora vänsterpartiet är snarast en indikator på hur
legitim den har blivit i debatten. På tur står etnisk
kvotering, ålderskvotering och kvotering av alla
möjliga förment åtsidosatta grupper som ständigt
verkar färdiga att kunna ställas upp mot varandra i
kolonner på ett jämlikhetens slagfält, alltid redo att
försvara den terräng som sägs tillkomma deras numerär.
Individens röstavgörande är det sista att försvaras;
den utgör ju ett hot mot hela uppställningens
legitimitet.
Kvotering är en förvriden yttring av demokratin.
Ett fall där dess idé har tänjts och töjts så pass att den
lyckats slå knut på sig själv. Kvotering uttrycker ett
stadium då man i demokratismen kan se tendenser
till kanske inte direkt underminering av demokratin,
men väl en slags korrumpering av densamma.
Att en god demokrat inte behöver vara demokratist
torde vara en blygsam slutsats.
Det skall sägas att alla mentala följdverkningar av
den obundna demokratin inte är demokratistiska. Det
kollektiva beslutsfattandet har också fått sin direkta
antites i Sverige. Det är den form av amerikaimporterad
antietatism som kallas ”libertarianism”
och som kommit till uttryck framför allt inom delar
av ungmoderaterna. Denna idéströmning ogillar i
princip alla former av kollektivt beslutsfattande, så
länge beslutsregeln inte är enhällighet och alltså innefattar
ett element av tvång. Libertarianernas kritik
av det politiska systemet har djupast en moralfilosofisk
botten och utgår från en mycket strikt tillämpad
moralisk individualism.
Antidemokratisk libertarianism
Tyvärr har flertalet svenska libertarianer - om än inte
alla - i påfallande grad låtit sin kritik präglas av övertoner.
”Anti-politik” har varit ett förlösande begrepp.
Man menar att politiken är konstruktivistisk till sitt
väsen och alltså per definition sätter marknadsmekanismerna
ur spel. ”Politik” överhuvudtaget döms ut
enkom för att verksamheten i fråga bedrivs med
tvångsuttaxerade skattemedel (”skatt är stöld!”). Då
politik som fenomen misstänkliggörs blir också steget
till att misstänkliggöra politiker kort. Budskapet
får en direkt populistisk anstrykning. Liksom den
offentliga sfären utmålas som en anomali i det mänskligt
samhället (”staten är ond!”) utmålas de förtroendevalda
som ett slag ofrihetens kollaboratörer, folkefiender
(”det är politikernas fel!”). ”Jag hatar staten”
är en versrefräng som glatt skrålas av unga punchdrickare.
En socialpsykologisk analys skulle möjligtvis ge
vid handen att detta är en företeelse näst intill naturbunden,
den mest renodlade vredesyttringen efter en
systematisk extrembeskattning av två generationer
svenska medborgare. Kanske inte. Väljer vi hur som
helst att ta dess slagord på allvar finner vi en intellektuell
grumlighet.
Politik sägs vara inte bara välståndshämmande
(icke-marknadslösningar) utan också moraliskt illegitim
(skatteindrivning). Detta får rent logiskt problematiska
följdverkningar. Politik är nämligen inget
som ett antal gangsters går runt och bedriver med
vapen i hand. Politik är bruket av demokrati, på gott
och ont. Dessa två kan inte separeras från varandra.
Att hävda att staten är ond och att skatt är stöld är
också att döma ut varje varje enskild offentligt företagen
verksamhet som omoralisk i och med att den
förutsätter stöld. Libertarianernas förmenta utgångspunkter
misskrediterar både den bundna och
obundna demokratin.
En åskådning, enligt vilken varje enskilt steg i
tillbakarullningen av den politiska beslutssfären är
en politisk framgång per se, är djupast sett en åskådning
i negation till demokratin. Det är inte en ickedemokratisk
hållning, utan en antidemokratisk.
Nu är det som sagt en grumlighet det är frågan
om. Bakom frasradikalismen erkänner libertarianer
trots allt oftast en s k nattväktarstat (minimalstat).
Därmed också någonstans demokratin.Vad som dock
vore önskvärt för debatten vore om berörda libertarianer
artikulerade sin samhällskritik utifrån ett
demokratikritiskt perspektiv istället för ett
antipolitiskt. Den primitiva retoriken skulle i så fall
sannolikt tvingas ge vika för ett mer resonerande tonläge
och faktiska antidemokrater skulle demonstrera
ett intellektuellt kurage, vilket vore respektingivande.
Gränslös demokrati är skadlig
De betraktelser som här har bjudits på är som alla
betraktelser subjektiva och godtyckliga. Kompletterande
exempel hittas nog lätt. Den poäng som görs
det anspråk på är förhoppningsvis ändå klar: Den
obundna, gränslösa demokratin får i längden följder
som är både institutionellt och mentalt skadliga! Vidare
vill hävdas att den konservativa idétraditionen
rymmer en seriös demokratikritik som det finns all
anledning att återanknyta till för att komma till rätta
med missförhållandena. I ett samhälle som dagens
kan den konservative med fog göra anspråk på att
kalla sig den mest genuine demokraten. Den som
vågar acceptera demokratin fullt ut. Ett titularanspråk
som dock förpliktigar till ett intellektuellt agerande
till skillnad från den missmodiga tystnad som härvidlag
tyvärr tillåtits prägla flera gångna decennier.
Pudelns kärna finns i vår grundlag, även om den i
mångt och mycket är ett resultat av problemet snarare
än upphovet. En konstitutionell reform utgör
under omständigheterna en helt oundgänglig del i
byggandet av ett borgerligt Sverige. Ett sådant bygge
kan aldrig sägas stå på en fast grund förrän folksuveränitetsprincipen
tillmätits sina rätta proportioner.
Som tidigare påpekades är välfärdsetatisterna
oftast ovilliga att erkänna sambandet mellan demokratins
form och innehåll. Dock verkar dessa intuitivt
se sambandet mellan gränslös demokrati och offentlig
utbredning. Det är knappast en slump att vi
under vänsterhegemonins glansperiod förärades med
en grundlag som saknar skydd för äganderätten. Och
det är ändå bara ett av flera möjliga exempel på den
principiellt undermåliga utformningen.
Vad bör vi då eftersträva? Maktdelning!
Minoritetsskydd! Lätt att säga, men inte så självklart
då det skall preciseras. Enhetliga mallar finns bara i
teorin. Den amerikanska konstitutionen t ex, är en
briljant skapelse, kanske den bästa författning vi hittills
sett. Dock kommer den förmodligen bättre till
sin rätt i en tvåhundraårig republik med 260 miljoner
invånare än i ett tusenårigt kungadöme med nio
miljoner invånare. I sökandet efter långsiktigt fungerande
villkor för den svenska demokratin bör vi leta
i vår egen historia.
Ett sådant reformarbete kommer inte att låta sig
göras med mindre än att borgerliga värden vunnit
gehör på ett långt mer genomgripande sätt än vad
som är fallet i dag. Dock, då reformen - förhoppningsvis
- väl ändå är genomförd skall man nog kunna
räkna med något av samma mentala följdprocess som
av den obegränsade demokratin, men med skillnaden
att det blir i en enkomt förädlande riktning. I en
bunden demokrati signalerar demokratins form respekt
för sådant som äganderätt, olikhet och icke-egalitära
sfärer. De värden som legat till grund för
grundlagens utformning får sin bekräftelse av densamma
och stärks därför ytterligare.
Konstitutionella förändringar
Avslutningsvis, även om det ligger utanför anspråken,
några synpunkter på åtminstone en behövlig del
av en konstitutionell förändring. Även om det demokratiska
styrelseskickets yttre ramar bör vara av
ett skarpskuret konservativt snitt, så bör enligt min
mening systemets inre regelverk, formerna för det
demokratiska deltagandet, präglas av en liberalism
så långt gången det över huvud taget är praktiskt
möjligt. Det senare motiveras och möjliggörs av det
förra.
Parlamentarism förutsätter parlamentariker för
att vara något mer än ett vackert principdokument.
Jag kan inte se annat än att den minsta gemensamma
nämnaren för alla de som upplever en missförhållande
i dagens situation måste vara stödet för ett väsentligt
utökat utrymme för det nära och personliga
förtroendet och ansvaret inom systemet. Alltså
personvalet. Och då menar jag inte enbart den möjlighet
till personval som på nåder gives inom de etablerade
partierna, även om en sådan naturligtvis är
eftersträvansvärd. För min del läser jag gärna in i såväl
demokratins som medborgarskapets idé rätten och
möjligheten att kandidera till varje politisk församling
i egenskap av just medborgare och inte nödvändigtvis
därtill partirepresentant.
Därmed inte sagt att partier inte skulle få deltaga
men det är frågan om avvägningen mellan vad som
är praktiskt gångbart och vad som är principiellt riktigt
prompt måste landa i en lagstadgad monopolställning
för partiväsendet. Partibildningar fyller visst
en viktig funktion. De garanterar ett helhetsansvar
och långsiktighet (nåja). Partilösa, politiska ”vildar”,
kan i teorin få ett oproportioneligt stort inflytande
beroende på mandatfördelningen mellan partier.
Något som det finns risk för att de partilösa missbrukar.
Vad man dock skall komma ihåg är att poängen
med en bunden demokrati är just att spärra
konsekvenserna av bl a en sådant form av missbruk.
Märk väl att denna uppfattning kring personvalet
alltså förutsätter en redan genomförd reform i andra
delar. Det är både en fördel och nackdel. Fördel för
att det tvingar till en helhetssyn kring konstitutionsfrågan.
Nackdel för att just detta faktum kan utgöra
en försvårande omständighet för utsikterna att få till
stånd en reform överhuvudtaget. Trots allt måste man
börja i någon ända. Personvalsändan tror jag tillhör
de tacksammare för att överhuvudtaget få till stånd
den konstitutionella debatt som Sverige så förtvivlat
väl behöver.

| |
|
|