Radikalt konservativ eller traditionalist?
Publicerad i Contextus #3/97
av: Per Dahl
Den radikalkonservatives samhällsperspektiv är långt mindre präglat av den trygghet som vanligen dominerar
konservativa föreställningar. Paradoxalt nog dominerar förändring samhällsbilden nästan lika mycket
som hos den radikalt liberale, men förändringen värderas annorlunda.
Radikalkonservativ? Ordet tycks vara av
samma klass som liberalreaktionär eller
akutkroniker. Eller varför inte Kanadas
en gång stora parti, The Progressive
Conservative Party?
Ändock, på Dagens Nyheters kultursida har en
debatt om radikalkonservatismen förts. Vilken substans
finns då bakom det motsägelsefulla namnet? En
morot skulle ju kunna ha tydliga egenskaper även
om man kallade den tomatpalsternacka.
Radikalkonservativa har också haft gemensamma
drag under detta sekel. Namnet är mer än en restpost
för diverse, och står för en idéprofil skild såväl
från den reaktionära som den radikalism som bygger
på upplysningens grund. Idéerna låter sig dock penetreras
med de analysscheman som vuxit fram inom
den klassiska konservatismen, även om de skiljer sig
från vad man skulle kunna kalla ”traditionalismen”,
det vill säga en mer vardaglig form av konservatism.
Här skall ett försök göras att precisera en idealtyp,
där alla drag är samlade under en hatt. I verkligheten
är skalan mellan olika åsiktsriktningar naturligtvis
långt mer glidande.
Begränsar man sig till Sverige uppträder radikalkonservativa
tankar under i stort sett hela 1900-talet.
Så visar Harald Hjärnes program ”försvar och reformer”
från början av århundradet klart radikalkonservativa
drag, liksom det man ofta kallar ”1914
års idéer” och kretsen kring Manfred Björkquist.
Denna politiska riktning blev efter kriget i takt
med depressionens utveckling allt mer extrem inom
högerns ungdomsförbund Sveriges Nationella Ungdomsförbund
(SNU).Under trettiotalet byter den
skepnad till en nationell socialism i olika former. Men
även inom den etablerade högern uppträder radikala
element, i motsats till ”bolagshögern”. En bild ges
av utvecklingen inom studentföreningen Heimdal i
Uppsala, där en generation under 30-talets slut, med
namn som Olof Rydbeck, Erik Anners, Arvid Fredborg
och Igor Holmstedt företräder en social aktivism.
Idétraditionen lever även efter kriget, då den
blivande juridikprofessorn Svante Bergström inom
Heimdal använder just ordet ”radikalkonservatism”
för sin linje att högern bör gå i spetsen för en social
omvandling, inte bara agera släpankare. I detta skiljer
den sig också från den ämbetsmannakonservatism
som också står i motsats till ”bolagshögern”.
Litterära varianter
Riktningen manifesteras dock inte som politisk kraft
under efterkrigstiden. I stället företräds varianter av
den på det litterära planet av författare som Tage
Lindbom och Christian Braw. Förläggaren Bo
Cavefors har gått från socialistisk till konservativt
präglad radikalism. Bland samtida yngre kan man till
exempel nämna Jonas De Geer och kretsen kring föreningen
Reaktion i Stockholm.
Den moderna konservativa traditionen har anglosachsiska,
franska och tyska källflöden. De anglosachsiska
dominerar i dag i den etablerade politiken,
till exempel inom moderaterna eller ”think tanks”.
Radikalkonservativa element har här inte haft så stor
betydelse, och de få tänkare som har haft antikapitalistiska
drag, till exempel G K Chesterton eller Hilaire
Belloc har haft litet genomslag.
I stället möter man hos svenska radikalkonservativa
influenser och mönster från de annars
svagt representerade franska och i synnerhet tyska
traditionerna.
I den franska konservatismen återfinns inte minst
den dragning mot absoluter som kännetecknar
radikalkonservatism; det som är divergens och diskussion
i anglosachsisk tradition är kamp i den franska.
Men här återfinns redan från början även det kyliga
och ytligt sett lidelsefria iakttagandet. Vad de
Maistre kan rapportera om revolutionen i Frankrike,
om det ryska samhällets tillstånd, eller varför inte
om en demokratis ovilja mot utrikespolitik kan förstås
och uppskattas även om man tar avstånd från
hans människosyn.
Övertydliga rötter
Radikalkonservatismens rötter i tysk tradition är snarast
övertydliga. Tidskriften Res Publica har i ett av
sina nummer ingående och väldokumenterat skildrat
grupper och människor kring tjugotalets ”konservativa
revolution” (Res Publica 23, 1993), där inte
minst ett stort antal idéväxlingar från socialistisk till
konservativ radikalism av den typ t ex Cavefors gjort
skildras i Göran Dahls och Carl-Göran Heidegrens
inledning, till exempel Ernst Niekischs. Även om de
svenska omvälvningarna varit mindre omfattande är
det lätt att se hur depressionen och det etablerade
borgerliga samhällets kris på till exempel Olof Rydbeck
och Arvid Fredborg måste haft en verkan besläktad
med den som det tyska rikets kollaps hade
på tjugotalets tyska konservativa. Även det betonande
av ungdom som möter i det tidiga svenska 1900-talets
nationellt sinnade kretsar (unghögern, ungkyrkorörelsen
med flera) har sina klara paralleller
och inspirationskällor i Tyskland. Moderniteten betonas,
men en annan modernitet än den upplysningsinspirerade.
Gemensamt för all konservatism är tendensen att
finna människans egenart i annat än hennes rationalitet
eller hennes problemlösande förmåga. Hon kan
till exempel vara värdebärare som skapad av Gud,
med evigt liv, själ och fri vilja. Hon kan vara bärare
av traditioner och föreställningar, av metafysiska ställningstaganden,
av olika slags arv, som präglar hennes
handlingar och tillvaro. I det att hon bär en del
av ett mer eller mindre allmänt eller utbrett överindividuellt
civilisationsarv, som delvis är att jämställa
med fördomar, blir hon något mer än djuren.
Så skriver exempelvis de Maistre i Considérations sur
la France att han sett fransmän, tyskar, engelsmän
och portugiser, och till och med efter att ha läst
Montesquieu vet att det finns perser, men Människan
har han aldrig sett, och Burke talar om människans
onatur som hennes natur. Man skulle också, för
att fånga en annan dimension, kunna säga att en människa
är människa därför att hon tillber, något som
inget djur är mäktigt.
Därför ses förändringar som suddar ut arvet som
potentiella hot mot människans mänsklighet. Kvar
när arvet försvunnit finns rationaliteten och
anpassningsförmågan, i växlande grad delad med djurarter,
men utan förmåga att bära den civiliserade identiteten.
Som slutresultat står en individ som egentligen
inte är annat än ett ovanligt framgångsrikt rationellt
djur, vars materiella standard är hög men vars
civilisation, ja mänsklighet, är borta. Det är för den
konservative lätt att ta till exempel Stalins eller Hitlers
massutrotningsprogram som exempel på detta
rationella djurs vida handlingsmöjligheter.
Denna pessimism balanseras för det mesta av uppfattningen
av människans konstanta egenskaper, till
exempel som Guds skapelse, enligt ovan, en stabilitet
som borgar för civilisationens överlevnad. Denna
Försynens samhällsstyrelse kan ges olika namn, men
kommer i praktiken leda mot en uppfattning av en
för människan gynnsam spontan ordning i samhället,
som t ex hos Burke i A philosophical enquiry, liknande
upplysningstraditionens sekulariserade tankar
på spontan ordning.
Kamp eller resignation?
Hos radikalkonservativa är denna tillit oftast svagare
och människans föränderlighet - till det sämre, det
vill säga från genuin individ till massmänniska - betonas
långt starkare. Radikalkonservatismen blir därför
ett perspektiv som antingen manar till kamp el-
ler till aristokratisk resignation. Traditionalisten har
närmare till det klassiskt aristoteliska perspektivet
på människan som samhällsvarelse och därmed till
en öppnare dialog med det nu rådande och bestående.
I stort sett allt konservativt tänkande föds i det
schema Tage Lindbom skisserar: samhällsförändring
- oöverlagd reaktion på denna/det reaktionära - den
överlagda syntesen/det konservativa.
Samhällsförändringen kan upplevas som mer eller
mindre genomgripande, och mer eller mindre orsakad
av överindividuella krafter. Ju djupare den uppfattas
och ju mäktigare orsakerna ter sig, desto mer
radikalt tenderar också svaret att bli. Man kan till
exempel jämföra Burkes och de Maistres ungefär samtidiga
resonemang om revolutionens orsaker. Burke
diskuterar i Reflections människors kortsynthet och
politikers omognad. de Maistre nämner i
Considérations Guds straffdom över ett fallet Frankrike
som yttersta orsak.
Ju mer avlägsen samhällsförändringens orsak är,
desto mer oklar blir frågan om individens egen hållning
och ansvar. En gemensam linje för de radikala
är deras strävan att i ett första läge vara neutrala observatörer.
de Maistre skildrar nästan vällustigt revolutionens
framfart, inte därför att han sympatiserar
med den, utan därför att han finner ett egenartat
välbehag i betraktandet av denna vämjeliga men
ofrånkomliga händelsekedja. Han överväger till och
med vid en punkt att gå i tjänst hos Napoleon. Denne
är, oavsett vad de Maistre tycker om honom det franska
kungadömets arvtagare, och processen som förde
honom dit är mer att likna vid ett naturfenomen än
resultat av mänskliga beslut.
Samma tendens finner vi hos till exempel Ernst
Jünger. Han är en seismograf, hävdar han, den som
kallt och objektivt registrerade ofrånkomliga följderna
av samhällets förfall. Varför skulle han ta ställning?
I sin dagbok från kriget noterar han sin avsmak
mot partibossarna med samma noggrannhet som
årgångarna på det vin han rekvirerar under marschen
mot Paris. Samma betraktarperspektiv möter vi hos
Carl Schmitt - maktens uttryck är icke något att ta
ställning till, bedöma som ont eller gott. De är neutrala
naturfenomen att registera.
För den som utgår från enskildas ansvar och medborgarroll
blir denna hållning naturligtvis svårbegriplig
och förväxlas mycket ofta med ett aktivt ställningstagande
för det som säges vara ofrånkomligt. I
detta moment avtecknar sig skillnaden mellan reaktionen
och radikalkonservatismen. Den reaktionäre
vill återgå, den radikalkonservative är som alla konservativa
egentligen orienterad mot framtiden, mot
förnyelsen, även om den är oönskad, ja rent av påtvingad.
Men här skiljer sig även den radikalkonservative
från extremisten: fascisten eller socialisten. Dessa senare
hälsar förändringen med glädje, finner det nya
värdefullare, ja sannare. De beklagar inte att människan
förvandlas till djur, de välkomnar denna återgång
till ett vitalare stadium. Hon når enligt dessa en
högre nivå än hon stod på tidigare; för den radikalkonservative,
liksom för alla konservativa, räcker det
med att hon lyckas hanka sig upp till sin vanliga medelmåttighet.
Den radikale har också en tendens att tidfästa förändringen
till en bestämd punkt på ett helt annat sätt
än traditionalisten. För Pierre Cullbom är det uppkomsten
av en amerikansk kommersiell kultur som
är vändpunkten till det sämre, för Ernst Jünger det
tyska kejsardömets kollaps efter första världskriget.
För de Maistre upplysningstiden. Tage Lindbom förlägger
ibland den avgörande punkten till Thomas av
Aquinos framträdande. För traditionalisten är människans
fall inte lika markerat, ja kanske blott ett ännu
ej realiserat hot mot den rådande ordningen. Där
traditionalisten vill förebygga vill den radikalkonservative
återuppbygga: ”Konservatism är att
skapa förhållanden som det är lönt att bevara”, som
Moeller van den Bruck uttryckte tanken.
Är förändringen djupgående och ofrånkomlig påverkas
naturligen hållningen till de värden och institutioner
som tidigare gällde. Den radikalt konservative
är, som beteckningen ger vid handen, benägen
att lämna dessa bakom sig på ett helt annat sätt än
den traditionalist som uppfattar förändringen som
gradvis pågående. Syfte med det gamla var visserligen
lovvärt, men nu behövs nya former, nya institutioner,
ja nya värderingar som bättre fyller motsvarande
civilisationsbärande funktion i det nya samhället.
Klart uttalade resonemang av detta slag möter
vi i exempelvis Tage Lindboms verk. Radikalkonservatismen
strävar därmed efter ett nyskapande
som traditionalisten inte inser behovet av. Han har
ännu inte övergivit det gamla, eftersom det ännu inte
har skjutits åt sidan av utvecklingen.
Man kan här notera att radikalkonservativa i några
fall faktiskt haft problem i förhållandet till den gamla
institutions- och värderingskrets som kristendomen
utgör. Är även den uttjänt? Charles Maurras och
Action Française blev lysta i bann av påven. Franska
nutida radikalkonservativa söker sig bakåt mot keltisk
religion. Andra står kvar eller betonar ett kristet
perspektiv. Men detta perspektiv upplevs då just som
övergivet av samhället i stort, som av till exempel
Christian Braw.
Naturliga tendenser
Detta återställande eller nyskapande som ses som nödvändigt
tenderar för många radikalkonservativa att
bli en viljeakt mer än en kunskapsakt, eller ett odlande
av tendenser som naturligt ligger i samhällets potential.
Eftersom idéavståndet till tankar om spontan
ordning är så stort blir perspektivet här ofta
konstruktivistiskt. De nya ordningarna, de nya institutionerna,
de nya värderingarna fram viljes och ges
oftast av den radikalkonservative åt medmänniskorna.
Alternativet är som sagt den aristokratiska resignation
som Ernst Jünger visar prov på, hos vilken
det sanna och värdefulla är förbehållet en gles skara
individer vars verkliga samhörighet är med varandra,
över århundradens luckor.
Kanske är detta också ett bidragande skäl till att
radikalkonservativa så sällan återfinns i ett samhällsetablissemang.
Ett sådant internaliserar oreflekterat
samhällsvärderingarna på ett sätt som den radikalkonservative
har svårt för: om han vill dem är han ju
själv ett autonomt subjekt och de hans underordnade
objekt. Han är utanförstående, inte inbäddad.
Även denna betoning av viljans roll kan indirekt
ge problem i förhållandet till tron. Är den viljande
människan ensam i sin strävan - kanske denna strävans
huvudaktör? Han kommer då att tillmäta sitt eget
viljande så mycket större betydelse än den vars samhälleliga
utvecklingsperspektiv inte är enbart
människocentrerat.
En slutsats är att den radikalkonservatives samhällsperspektiv
är långt mindre präglat av den trygghet
som vanligen dominerar konservativa föreställningar.
Syn på marknad
Paradoxalt nog dominerar förändring samhällsbilden
nästan lika mycket som hos den radikalt liberale, men
förändringen värderas annorlunda. Särskilt framkommer
detta i synen på marknaden, där den radikalkonservative
egentligen ser samma sak som
libertarianen. Båda betonar till exempel marknadens
förändrande, lösgörande och diversifierande kraft.
Den hälsas välkommen av optimisten. Den fruktas
av pessimisten och bör enligt honom kontrolleras
via politiken. Detta i kontrast mot den
traditionalistiskt konservative, vars hållning till marknaden
är långt mindre laddad, och som mycket väl
kan tänka sig ett marknadspräglat samhälle kännetecknat
av konstans och stabilitet. Den radikalt konservative
har sannolikt mindre till övers för det
traditionalismens ordningsbegrepp som Burke står
för, där samhällelig regelbundenhet och ordning återfinns
i en abstrakt moralisk dimension och i relationerna
mellan människorna likaväl som i den påtagligt
fysiska verkligheten.
Även i människosynen återkommer denna skiljaktighet.
Den radikalt konservative uppfattar människan,
liksom den radikalt liberale och den radikalt
socialistiske, som i hög grad föränderlig. Men de villkor
som radikalliberalen ser som utvecklande ser den
radikalkonservative som förnedrande. Och de villkor
som den radikale socialisten jublande anser skapa
den nya människan skapar också enligt den radikalkonservative
en ny människa, men en människa som
är ett djur. Alltmedan den konservative traditionalististen
rycker på axlarna och ser samma gamla halvdana
och skamfilade individ som tidigare.
Ändå: det perspektiv på världen som den radikalkonservative
omsätter i handling finns även i djupet
hos den traditionalistiskt konservative. Dock som
bordunstämma, inte som melodi.

| |
|
|