En återfunnen historia
Publicerad i Contextus #1/98
av: Patric R. Rylander
Magnus Nymans bok är inte bara läsvärd, utan också ett intressant tecken på den katolska kyrkans svenska
pånyttfödelse. Förlorarnas historia visar inte bara en katolicism med hemortsrätt i vårt land, utan också att
Sverige har en rik och mångfacetterad historia med början långt före kung Gustavs dagar.
När Gustav mottog kronan, var Sverige,
såsom han själv sade ‘ett öde och förlamat
rike’, förött av de långvariga
härjningskrigen, försvagat i jordbruk,
bergshantering, handel. Konungen hade ej ens medel
att underhålla sitt hov eller till andra nödiga utgifter
för regeringen.”
Historikern Carl Grimbergs populärvetenskapliga
och klassiska verk Svenska folkets underbara öden
sammanfattar på många sätt den traditionella synen
på Gustav Vasa och hans gärning som ”frihetshjälte
och reformator”. Kungen började med två tomma
händer, men slutade som landsfader. Danskarna drevs
på flykt och Lux evangelii, det evangeliska ljuset,
skingrade papismens mörker.
Folket var fattigt och statens kassakista tom, men
kyrkans rikedomar flödade över. Påvekyrkan hade
med hot om skärselden tvingat människor att testamentera
gods och gårdar. Syndernas förlåtelse såldes
av avlatskrämare och abbottarna var feta. Om en
katolsk prelats hovhållning vet Grimberg att berätta:
”En ordinär middagsmatsedel för djupaste vardagslag
upptog t ex skinka, unghöns, stekt kokött, villebråd
med sod, inbakat villebråd och lammkött med
sod.”
På fastedagarna var enligt romersk katolsk sed
köttätande förbjudet. Då kunde man nöja sig med
”…stekt sill, kokt sill, stockfisk med örter, russin och
mandel, fisk från Bergen med olja, färsk fisk med sod,
torkade gäddor eller annan torrfisk, mos, stekt eller
inbakad fisk, salt lax, äpplen, päron och nötter.” För
den hemvändande Olaus Petri som studerat i
Wittenberg för reformatorn själv, Martin Luther,
fanns det, enligt Grimberg, mycket ogräs i hemlandet
att rensa bort.
”Det var reformationens första strålande vårdagar,
och det ligger från dem liksom ett skimmer kvar över
hela Olavi liv”, skriver Knut B Westman i Reformationens
genombrottsår i Sverige (1918). Olaus Petri och
Gustav Vasa var för Westman hjältarna som ”talade
manligt till män”. Medeltidsmänniskorna däremot
var barn som Gud talat barnsligt till.
Historien ter sig därmed som en mäktig evolution
där Gustav Vasa och Olaus Petri ikläder sig rollen
som världsandens redskap. Katolicismen hörde
hemma i det förgångna, i ett lägre stadium — i medeltiden.
Bara begreppet leder orättvist tankarna till
en underutvecklad och primitiv period, med armod,
vidskepelse och andligt mörker.
Kvardröjande ekon
Magnus Nyman, docent i idé- och lärdomshistoria
och konvertit, har i den 1997 utkomna boken Förlorarnas historia
(Katolska Bokförlaget, Uppsala) gjort ett imponerande
arbete med källtexter och vetenskapliga studier på området. Delar av boken har
tidigare helt eller delvis varit publicerade i bland annat
Lychnos, Signum och Kyrkohistorisk årsskrift.
Nyman försöker med Förlorarnas historia krypa
in under ”reformationens skinn”. Vad som möter oss
är inte bara teologi, förkunnelse och beslut, utan livs
levande människor av kött och blod som kämpar med
sin tro i tanke och handling i en brytningstid där det
efterhand blir svårt — för att inte säga omöjligt — att
hålla fast vid ”goda gamla kristna sedvänjor”.
Enligt författaren har historieskrivningen om
1500-talet i huvudsak dominerats av ”segrarnas historia”
medan ”förlorarnas historia” nästan helt negligerats.
Vidare menar han att det under senare år
har kommit nya intressanta forskningsrön som reviderar
mycket av den traditionella skildringen av
reformationsförloppet.
Förvisso betraktas reformationen av forskningen
inte längre som någon förnuftsrevolt. Den svenska
katolska kyrkan var inget murket hus som omedelbart
föll samman för reformationens vindar. Många
forskare hävdar tvärtom att befolkningsmajoriteten
försökte bevara sina traditionella trosföreställningar
Nyman menar dock att akademikerna i regel gör
dessa konstateranden parentetiskt. Oviljan, eller kanske
oförmågan, att se historikernas uppgift som något
annat än att synliggöra maktstrukturer lämnar
fältet fritt för gamla, polemiska och konfessionella
ekon från förr.
Ett lågvattenmärke i genren är Knut Carlqvists
på Timbro utgivna Kung Erik av folket (1996) som
frossar i fördomsfullhet; ”…den som väcker
Sigismunds ande påstår indirekt att den skit vi sitter
i är beställd av Karl IX. Det hade varit bättre om han
förlorat vid Stångebro. Radband och polsk riksdag
hade måhända varit det mindre onda?” Kolsvarta
katoliker och jesuitiska ränker är begrepp som
Carlqvist slänger sig med och uppväcker därmed
minnet av den lömske jesuiten Hieronymus i
Fältskärns berättelser.
Till sällskapet kan vi även räkna Margareta
Winberg som inför EU-omröstningen 1994 försökte
piska upp anti-papistiska stämningar i väljarkåren för
att misskreditera ja-sidan. Som bekant — och i någon
mån kanske som ett tecken på att katolicismen
inte längre uppfattas som något suspekt, subversivt
och osvenskt — rönte hennes plumpa uttalanden ringa
framgång.
Kyrkans tillstånd
Hur var då egentligen tillståndet för den katolska
kyrkan vid tröskeln till 1500-talet? Finns det fog för
Grimbergs skildringar av feta abbottar och syndfullt
prästerskap? Den traditionella katolska
historieskrivningen är nära nog lika polemisk och
polariserad som den protestantiska. Reformationen
framställs som en olycka och Luther som en psykiskt
labil galning.
Under 1900-talet har detta förändrats. Numera
finns det till och med katolska forskare som talar
om Luthers insats som en felix culpa — en lycklig
skuld. Riktigt så långt är emellertid inte Nyman beredd
att gå. Reformationen innebar förvisso en nödvändig
uppstramning och förnyelse, men förorsakade
samtidigt en bestående splittring av kyrkan — Kristi
synliga kropp andas inte längre med båda lungorna.
Ett viktigt, och till Nyman kompletterande bidrag,
till reformationsförståelsen lämnar jesuitpater
Lars Rooth i skriften När enheten gick förlorad (i uppsatsen
När kom reformationen till Sverige och varför,
Katolsk historisk förening, 1997). Där pekar han på
skillnaderna mellan den svenska och den kontinentala
reformationens förutsättningar.
Reformationen kom därför att den behövdes,
menar Pater Rooth, men det är inte detsamma som
att den reformation som kom var den enda eller bästa
tänkbara. Kontinentens latinska kristenhet var sargad
efter 1300- och 1400-talens ”babyloniska fångenskap”
med Avignonpåvar och motpåvar. Under en period
var kyrkan till och med begåvad med tre innehavare
av Petrusämbetet, vilket skapade svåra lojalitets- och
auktoritetskonflikter. Intellektuellt undergrävde
nominalismen känslan för det gemensamma. Individen
ställdes i centrum och människan blev alltings
mått.
Till detta kom en rad, som Rooth uttrycker det,
ovärdiga påvar under 1400-talets senare hälft och
början av 1500-talet. Namnkunnigast av dem är Leo
X (krönt 1513), också känd som Giovanni Medici,
trolig ursprungsadressat för Machiavellis Fursten. Vid
upphöjelsen var Giovanni blott 38 år och ännu inte
präst- eller biskopsvigd. Främsta meriten var släktskapet
med fadern Lorenzo il Magnifico, furste och
mecenat i Florens. Under Leo X:s pontifikat blev
den bråkige augustinermunken Luther känd för en
bredare allmänhet.
Trots flitiga kontakter mellan Norden och
övriga Europa var Sverige vid den här tiden på gott och
ont en europeisk avkrok som marginellt berörts av
de kontinentala kraftmätningarna i och utanför kyrkan.
De flesta bedömare förefaller eniga om att landets
1400-talskyrka blomstrade. Till och med en i
övrigt mot katolicismen nedlåtande kyrkohistoriker
som Hjalmar Holmqvist, skriver (i Reformationstidevarvet,
1933): ”vid den nyare tidens början var
Sverige kanske det land inom den västerländska
kristenheten, där behovet av kyrklig reform minst
gjorde sig gällande”.
Visst fanns det klagomål och missnöje mot det
medeltida klosterväsendet, framhåller Nyman. I viss
mån tilläts ekonomisk ojämlikhet vilket ledde till
konflikter inom klostren. De flesta munkar och nunnor
levde enkelt, men för svensken utanför murarna
kunde det te sig annorlunda.
”Hwarest finner man sådana bygning som munkar
haffua j theras fatigdom vpbygdt?.”, skriver Olaus
Petri i Om klosterlefverne (1528). Klostren uppfattades
som stenhus stora som slott olämpliga för de av
fattigdomslöftet bundna munkarna och nunnorna.
Från katolskt håll värjde man sig: På vilket sätt är
det fel att fromma människor, som ber för världen
natt och dag, har goda och starka stenhus, frågade
karmeliten Paulus Helgesen. Stenhus håller ju dessutom
längre och är en god investering. Bland de lojala
fanns också humanistiskt inspirerade — biskopar
och kyrkoledare — som tyckte att klostren var
förlegade och inte hörde hemma i en modern kristenhet.
Skandaler som den 1523 med franciskanen
Johannes förekom, men tillhörde undantagen. Denne broder
kombinerade helt fräckt insamlingsverksamhet i
Småland med uppenbar stöld och horeri. Biskop
Brask reagerade omgående och bannlyste den syndande Johannes.
Kulturell ryggrad
Den medeltida svenska kyrkan var inte bara landets
andliga, utan kanske framför allt kulturella och sociala,
ryggrad. Nyman låter oss möta den tidstypiske
birgittinbrodern Peder Månsson som 1507 lämnade
Vadstena för Rom. Där författade han böcker om
glastillverkning, metallhantering, bergsbruk, sjörätt
och även en högklassig furstespegel.
På hemmaplan var kultureliten koncentrerad till
domkapitel och kloster. Kapitlens medlemmar hade
så gott som alltid studerat vid ansedda kontinentala
universitet. Vid rikets katedralskolor utbildades i
trivium (grammatik, retorik, logik). Quadrivium
(matematik, geometri, astronomi, musik) hade en
mindre framträdande plats. Latin var det självklara
undervisningsspråket och syftet i första hand att förse
stiften med präster.
Den omfattande översättningsverksamheten —
från latin till svenska — lade grunden för ett enhetligt
svenskt skriftspråk och klosterbiblioteken var landets
största. Till kyrkans fögderi hörde också fattig- och
sjukvård, områden där sentida svenskar lärt sig
förtrösta på socialstaten.
Vid 1500-talets mitt var bilden förändrad. Dom-kapitel
och kloster hade brandskattats ekonomiskt. Vadstenas
handskrifter hade i obetänksam förstörelsenit
konfiskerats och återanvänts som bokomslag eller
förladdning i hakebössor.
Makthavarnas öppna eller förtäckta motstånd mot
gamla kultur- och utbildningsinstanser åstadkom en
svensk kulturrevolution. Bildningssverige förblödde
och intelligentian flydde. Den gamla kulturen rycktes
upp med rötterna och en djup intellektuell och
kulturell nedgångsperiod följde.
”Reformationsriksdagen”
Som nämndes inledningsvis framställs kung Gustav
traditionellt som dubbel befriare: Dansken kastades
över Östersund och svartrockarna drevs tillbaka till
sina romerska rövarkulor. Slut på prästerligt svineri
och hokuspokus. Svensken kunde äntligen sträcka
på ryggen, religiöst myndigförklarad av det snabba
reformationsförloppet.
Segrarnas historieskrivare framför andra heter
Peder Swart och var Gustav Vasas ”propagandaminister”.
Trots att han själv kom in i bilden först
på 1540-talet har hans krönika i hög grad präglat den
äldre forskningen och bilden av vad som egentligen
hände under de stökiga decennierna och på den så
kallade reformationsriksdagen i Västerås 1527. Frågan
är dock hur mycket reformation man egentligen
hann med under de fyra korta dagarna. Nyman sammanfattar
besluten i kyrkofrågan:
a - De kloster som levde på sitt jordinnehav skulle
bevaras, men de ekonomiska angelägenheterna övertas av lekmän.
b - Tiggarmunkarna (dominikaner, franciskaner, karmeliter)
skulle bara få tigga två gånger om året à fem veckor.
c - Biskoparnas slott skulle få nyttjas av kronan.
d - Guds rena ord skulle predikas i landet.
Inte med ett ord nämndes att klostren skulle upplösas.
Tvärtom ville allmogen värna ordensfolkets upprätthållande
av tidegärden. Lekmän skulle ta över den
ekonomiska hanteringen när abbottarna visat sig vara
mindre kunniga som kassaförvaltare. Kloster hade
blivit ödelagda.
Beträffande tiggarmunkarna beskars deras
inkomstmöjligheter då några anklagats och avrättats
för stämplingar. De ansågs som en potentiell säkerhetsrisk.
Dock, understryker författaren, ingenstans
sägs något om att tiggarordnarna skulle avskaffas.
Tre av fyra punkter avsåg med andra ord ekonomiska
spörsmål eller syftade till att slå vakt om ordningen
i riket genom att förebygga vidare stämplingar.
Ekonomiskt försämrades tvivelsutan
kyrkans ekonomiska ställning. Så tillvida var det ett
steg mot att bryta ”papisternas” ställning i landet.
Att Guds rena ord skulle predikas har ansetts som
ett medvetet brott med den auktoritet som traditionen
har i romersk kristendom. Tolkningen kan vara
rimlig om man läser historien baklänges. För att etablera
en ny kyrka i landet är det dock en otillräcklig
markering. Kanske var det inte någon markering alls
i den riktningen, utan ett självklart konstaterande.
Det troligaste är till och med, framhåller Nyman, att
de närvarande i Västerås tolkade detta som riktat mot
”det lutherska kätteriet”.
Å andra sidan kunde säkert personer välunderrättade
om händelserna i Tyskland och med vissa
sympatier för augustinermunken från Wittenberg läsa
in sina förhoppningar om en reformerad kyrka.
Nyman ställer den i sammanhanget relevanta frågan:
vilken katolsk präst ansåg sig inte förkunna Guds
rena ord? Vid tiden före reformationen hade kyrkan
dessutom ägnat avsevärd möda åt att rätt predika
Guds ord. Det finns liten anledning att betvivla
Nymans antagande att deklarationen av riksdagsmajoriteten
(bestående av katoliker) tolkades som en
vilja att bevara den gamla katolska tron i riket.
Slutsatsen förstärks av allmogens och rådets yrkande
på att texten om predikan skulle förstärkas
med en skrivning om vikten av ”goda gamla kristliga
sedvänjor”, nästan ordagrant samma uttryck som
1533 återfinns i Biskop Brasks herdabrev mot lutherdomen.
Denna formulering ströks emellertid av kungen
trots protester från rådet. Kanske ville Gustav Vasa
slippa denna tydligare koppling till kyrkans auktoritet
och försäkra sig om ett öppet mandat?
Inhemsk inkvisition
Kan historikerna varit så upptagna av att dissekera
beslut, riksdagar och möten att de missat när reformationen
egentligen inleddes? Kanske är det så. Kanske
skall i stället den kuppartade utnämningen av
Laurentius Petri till ärkebiskop 1531 räknas som det
första verkliga steget. För detta talar den katolska
nidskriften Wij Sathan diüpe Helwetis konungh som
pekar ut detta år som starten för Satans regemente.
Alltjämt var emellertid antalet protestanter i riket
lätträknade. 1540 var det bara Uppsala, Strängnäs
och Västerås stift som hade andliga ledare som
sympatiserade med kungens kyrkopolitik. Vid mötet
i Uppsala 1536 hade katolikerna börjat få allt
större problem. Bland annat beslöts här att införa
mässan på svenska.
1539 utsågs den hårdföre tyske protestanten Georg
Norman till ”kyrkominister” med kungliga
instruktionerna att klippa banden till Rom och etablera
en ny typ av kyrkoledning. Nu först tog den
inhemska inkvisitionen fart på allvar. Men vägen var
fortfarande lång till reformationens konsolidering.
Kungens eget kyrkliga intresse var främst politiskt
betingat. Sönerna Erik och Karl visade starka
böjelser för kalvinismen. Johan lutade åt
katolicismen, eventuellt konverterade han till och
med i all hemlighet 1578. Johans son Sigismund, närmast
en parentes på Sveriges tron (desto långvarigare
på den polska), var som bekant uttalad ”papist”. För
att kunna krönas 1594 tvingades han enligt honom
själv, för att inte förlora liv och rike, att acceptera
det 1593 avhållna Uppsalamötets definitiva uppgörelse
med den gamla tron i landet. Trots försök från
kungen själv att skapa en dräglig tillvaro för landets
katoliker var det inte längre någon tvekan om vilken
sida som avgått med segern i det utdragna reformationsförloppet.
Helgonen och eukaristin
Att skriva folklig- eller mentalitetshistoria är alltid
vanskligt. Bland bevarade källor dominerar den lärda,
andliga eller världsliga elitens tankar, reflektioner och
betraktelser. Hur vardagslivet tedde sig i stugor och
kojor vet vi förhållandevis lite om. Nymans gedigna
forskningsinsats och nytolkning av tidigare känt
material ger dock en antydan om att reformationen
långt ifrån var något folkligt projekt. För många
måste teologernas dispyter ha tett sig som obegripliga
eller ointressanta hårklyverier.
Det är också viktigt att komma ihåg att reformationen
i första hand var en proteströrelse mot det
man upplevde som missbruk och felaktigheter inom
kyrkan. Att formulera ett eget positivt alternativ var
ingalunda okomplicerat. Det tog tid och innebar
mycken dragkamp mellan teologer och präster på
såväl kontinenten som i vårt eget land.
Samma sak gällde motståndarsidan. Bland de som
valde att förbli Romkyrkan trogna sympatiserade
många mer eller mindre med Luthers kritik. Svårare
blev det när tonläget skärptes, reformatorn bannlystes
och hans anhängare utmålade påven som antikrist.
På den svenska landsbygden kan inte särskilt
många varit uppdaterade om religionsstridernas svängningar.
Ännu färre torde ha tagit ställning. Utanför
Stockholm fortsatte folk att utöva sin tro som tidigare.
1523 verkar situationen i landet ha varit tillfredsställande
ur katolsk synpunkt. Ett tecken på detta
var vördnaden för helgonen (som för övrigt inte tillbedes
utan åkallas som förebedjare och förebilder
enligt katolsk tro). 1489 skrinlades (ett viktigt steg
på vägen mot helgonförklaring) den heliga Birgittas
dotter Katarina av Vadstena, 1507 Ingrid av Skänninge
och 1515 biskop Nils Hermansson av Linköping.
Vid högtiderna slöt stora människomassor upp
och bekräftade därmed helgonens betydelse för
fromheten, men enligt Nyman, också för den framväxande
svenska nationella identiteten i en tid präglad
av kalmarunionens upplösning.
En annan avgörande skillnad mellan katolicism
och protestantism synen på nattvarden. Enligt katolsk
tro är Kristus verkligen närvarande under brödets
och vinets gestalter. Substansen är Kristi kropp
och blod, men utseendet ett annat. Den konsekrerade
(invigda, förvandlade) hostian (brödet) förvaras i ett
särskilt tabernakel i kyrkolokalen, vilket innebär att
Kristus ständigt är konkret närvarande i församlingen.
Denna uppfattning delar inte protestanter. Nyman
pekar på att tabernaklen bevarades och användes i de
svenska kyrkorna under i stort sett hela 1500-talet
för att avskaffas först i och med Uppsalamötets rättarting
1593.
Visitationsresa
Så sent som 1632, alltså dryga hundra år efter reformationens
första steg på svensk mark, framhåller ärkebiskop
Laurentius Paulinus Gothus i Ethica Christiana
att de flesta fortfarande håller fast vid många katolska
”åthävor” som att anropa helgonen och läsa
Ave Maria. 1641 genomförde samme ärkebiskop en
visitationsresa i Uppland. En av de församlingar som
besöktes var Estuna och S:t Karls kyrka. Under en
Mariastaty fann han skrivet ”med stora bokstäver
sålunda: Hjälp Maria”. I församlingen vördades även
lokalhelgonet Sankt Karlung, vars reliker fanns i kyrkan.
Nyman berättar vidare: ”Helgonet sades kunna
kurera sjukdomar av skilda slag, och även
församlingsprästen påstods ha vänt sig till den helige
Karlung. Tillika fanns invid kyrkan en källa som fortfarande
var i bruk. Inför den uppretade ärkebiskopen
fick kyrkoherden söka förklara varför dessa kultbruk
inte avskaffats. Prästens lama förklaringar om
att han predikat emot sedvänjorna men att sockenborna
inte var mottagliga för argument imponerade inte
på visitator.”
”Incidenten i Söderby-Karl avslöjar en rörande
omedvetenhet på lokalnivå om var gränserna gick.
Inför en biskopsvisitation borde väl annars reliker
och varje antydan om mariaveneration gömmas undan”,
fortsätter Nyman.
Mycket tyder på att det är en trolig förklaring.
Vid 1630-40-talen torde de som var medvetna om
skiljelinjerna mellan gammalt och nytt, ”kätterskt”
och ortodoxt, och ändå valde att hålla fast vid det
katolska varit lätt räknade. Sannolikare är just att de
gamla kultiska uttrycken var en viktig del av den
folkliga fromheten. Mentaliteten och de religiösa
uttryckssätten var på väg att förändras, men fortfarande
fanns många kvardröjande rester från det gamla.
Få torde ännu varit på det klara med att de kunde
misstänkas för stämplingar och högförräderi blott
genom att vörda gamla inhemska helgon.
1606 avrättades studenten och katoliken Peder
Eriksson, anklagad för ”papistiskt spioneri” på Stortorget
i Örebro genom att hjärtat slets ur kroppen
och stoppades i munnen på honom. 11 september
1624, 104 år efter Stockholms blodbad, avrättades på
samma plats — Stortorget i Stockholm — Göran Bähr
och Zacharias Anthelius på grund av sin tro. Den
förstnämnde var sekreterare vid kungliga kansliet, den
senare borgmästare i Södertälje. Inför de församlade
förklarade de sig avrättas för trons skull, inte för
politisk konspiration. Skyldiga var de förvisso — till
att ha inbjudit en katolsk präst till landet.
Katolskt kontaktnät
En annan dissident är Hans Pauli som berövats sin
kyrkoherdetjänst i Hov i Linköpings stift och förvisats
till Tavastehus fästning i Finland. Brevet som är
daterat 1556 uppmärksammas nu för första gången i
sin helhet och skildrar bland annat skändningen av
Vadstenaklostret. Inte minst innehåller den en uppmaning
till den landflyktige katolske ärkebiskopen
av Uppsala, Olaus Magnus, att återvända för att förnya
kyrkan i det fosterland som ”utblottats på religionens
alla områden”. Pauli suckar över de farliga
tiderna och beskriver sitt eget öde i Finland.
Till det intressantaste med skrivelsen hör att den
antyder ett katolskt kontaktnät som verkat för att
underlätta prelatens tillvaro. ”Fiendernas vilda raseri
ville nämligen inte anförtro mig evangeliet och tillät
mig inte att bruka de heliga böckerna. Och värst av
allt var för mig detta, att jag inte kunde ha de böcker,
som jag införskaffat till stora kostnader, med mig som
följeslagare. Därför tvangs jag att låna ihop några
varhelst jag kunde. Det saknades dock inte
gudfruktiga män som i detta svåra läge visade mig
sin goda vilja i vetskap om att jag var en oförfärad
fiende till kätterska böcker. Därför sände de i hemlighet
katolska böcker genom pålitliga mellanhänder;
genom att använda dessa böcker kunde jag lättare
fördra landsflyktens leda …”.
Tydligen skedde detta med ståthållarens goda
minne och, av brevet att döma, till och med uppmuntran.
Pauli blev predikant, till lutheranernas förtret,
och kunde författa en postilla som han bifogade
brevet för ärkebiskopens godkännande. Den förvisade
straffången hade alltså förhållandevis rika möjligheter
att utöva sitt kall trots fångenskapen.
Brevet nådde aldrig Olaus Magnus, som heller
aldrig återvände till Sverige. Den omskrivne ståthållaren
var Herman Fleming som troligen utnyttjade
hertig Johans (Johan III som kung) mot Stockholm
självständiga politik.
Övertygelse och anpassning
Förlorarnas historia presenterar en övertygande mängd
uppgifter som talar till förmån för författarens tes
om reformationsförloppets utdragenhet och folkets
ovilja att överge gamla, katolska seder. Möjligen kan
man som läsare, utan tillgång till allt källmaterial eller
möjlighet att noggrannare följa upp Nymans hänvisningar,
fråga sig om inte uppgifterna ibland övertolkas.
Det finns en risk att undantag blir regel.
Att skriva den folkliga fromhetens historia är svårt
och källorna ofta författade av någon inblandad part,
vilket gör det komplicerat att tolka vad som verkligen
inträffat. Materialet kan vara vinklat och medvetet
färgat som ett led i dåtidens propagandakrig.
Om detta verkar emellertid författaren vara medveten.
Bokens styrka ligger inte i att den är en heltäckande
skildring av reformationstidevarvet, utan i
att den kompletterar den traditionella och av den
lutherska statskyrkan färgade och tillrättalagda
historieskrivningen.
Kanske kan ett fruktbart förhållningssätt till denna
europeiska brytningstid vara det som framhålls av
den av Nyman anförda engelska historikern
Alexandra Walsham. I sin bok Church Papists:
Catholicism, Conformity and Confessional Polemic in
Early Modern England (1993) menar hon att forskarna
ensidigt intresserat sig för det fåtal modiga som med
risk för livet bekämpade protestantismen. Mycket
stora grupper anpassade sig. De fortsatte att gå i söndagens
högmässa fastän prästen inte längre var katolik,
men själva hävdade de sig vara romerska katoliker.
1500-talsmänniskan var med andra ord inte individualistisk
i samma mening som den moderna.
Man kunde hålla sig med en inre övertygelse och en
yttre anpassning.
Förhållandena mellan England och Sverige skiljer
sig givetvis, men detta skulle kunna vara en möjlig
förklaring till att ärkebiskop Laurentius Paulinus
Gothus kunde förfasa sig över att den stora hopen
fortfarande var katolsk en bit in på 1600-talet.
Övertygelse och anpassning
Förlorarnas historia skall ses just som en förlorarnas
historia eller som Nyman själv uttrycker det: ”Om
man inte tar hänsyn till förlorarna och deras argument,
blir historieskrivningen ett illusionsnummer
— eftersom vi så att säga via backspegeln vet vad som
skedde, är det bara att beskriva vägen dit. Med ett
sådant sätt att skildra en period förlorar man dock
det mesta av det som då var brännande ur sikte. Historien
blir segrarnas historia, oftast därtill en tråkig
och tillrättalagd historia, utan nyanser, utan vånda,
utan liv”.
Magnus Nymans bok är inte bara läsvärd, utan
också (tillsammans med När enheten gick förlorad,
1996, med uppsatser av Pater Lars Rooth och latindocenten
Anders Piltz samt Yvonne Maria Werners
bok Världsvid men främmande 1996, som tecknar
katolska kyrkans historia i Sverige 1873 - 1929) ett
intressant tecken på den katolska kyrkans pånyttfödelse
i vårt land.
De yttre förutsättningarna gavs i och med riksdagens
beslut om fullständig religionsfrihet 1951. Därtill
har påven Johannes Paulus II under sitt pontifikat,
troligen påverkad av sitt polska ursprung, framhållit
den nationella särartens betydelse. Kyrkan
måste, utan att ge avkall på sin tro och bekännelse,
kunna anpassa sig till och bejaka, den specifika kultur
där den verkar.
Vidare har invandringen inneburit en vitamininjektion
och berikat den svenska katolska kyrkan. För
en bredare allmänhet har globaliseringen och internationaliseringen
— som näppeligen är oproblematiska — medverkat till att vidga
vyerna. Inträdet i europeiska unionen har medfört att svenskar dagligen
träffar utövande katoliker och brottas med begrepp
som personalism, subsidiaritet och förvaltarskap
med rötter i kyrkans sociallära. Alf Svensson
har fått konkurrens av Kohl, Aznar och Santer om
att vara kristdemokratins idealtyp.
Vissa talar till och med om att sekulariseringen
har nått sin kulmen. Postmodernismen förefaller inte
bara ha begravt de stora berättelserna, utan också sig
själv. I det hopplöst fragmentiserade samhället söker
sig allt fler och fler till den ”största av berättelser”,
som besitter oanad livskraft.
Hemortsrätt
Frågan är om Svenska kyrkan i dagsläget klarar av
att bejaka utmaningen, den är sargad av stridigheter
och verkar ha plågsamt svårt för att samla sig till den
centrala uppgiften för varje kristen kyrka. Flera av
de symptom som Luther tillskrev den romerska kyrkan
återfinns numera hos den statskyrka som bär hans
namn.
Trots att katolska kyrkans verksamhet inte i första
hand är inriktad på att värva proselyter är det
många som söker sig dit, lockade av den tydliga förkunnelsen
och det positiva erkännandet av trons och
människans fullhet och mysterium. I någon mån är
landets katolska kyrka heterogen och ”spretig”, men
tycks likväl anträtt vägen från hällebärget till den
bördiga svenska myllan.
Förlorarnas historia visar inte bara en katolicism
med hemortsrätt i vårt land, utan också att Sverige
har en rik och mångfacetterad historia med början
långt före kung Gustavs dagar.
|
|