Thomas Carlyle - en bortglömd fritänkare
Publicerad i Contextus #4/98
av: Bo Frank
Thomas Carlyles kritik av liberalismen och hans oberoende samhällskritik gör honom till en källa som åberopas
av såväl konservativa som av socialister. Få personer har låtit den egna ideologin prägla den personliga
livsföringen i så stor utsträckning som Carlyle. I hela sitt liv förde han en kamp mot utilitarismens nyttoprincip
som Carlyle bara såg som ett sätt att upphöja egoismen till norm. Vem vet - kanske något för nutida
politiker att tänka på!
Den 3 december 1988 skulle Thomas
Carlyle ha fyllt 203 år. För de allra
flesta passerade födelsedagen obemärkt
förbi. Det är dagsräntor, bidragsnivåer
och EMU som ligger till grund för dagens samtalsämnen.
Filosofiska spekulationer om historiska personer
och händelser är förpassade till antikvariat och
till en och annan smal tidskrift som fortfarande tror
på uppgiften att levandegöra även bortglömda delar
av vårt litterära arv. Thomas Carlyle var nästan bortglömd
redan under sin levnad för den stora allmänheten.
Thomas Carlyle beskrivs i dag som historiker
och essäist.
För några av vårt århundrades namnkunniga
svenska recensenter fick Carlyle epitetet ”kommunist
och lärjunge till S:t Simon” respektive ”utpräglad
konservativ tänkare”. Bakom dessa omdömen
stod Knut Hagberg och Herbert Tingsten i nämnd
ordning.
Thomas Carlyle föddes i Skottland, närmare bestämt
i den lilla byn Ecclefechan i Annandale.
Uppväxten präglades av en stark religiositet i Calvins
anda. I hemmet fanns en sträng far och nio syskon.
Fadern handlade med sten och blev så småningom
småbrukare. 14 år gammal kom Thomas till universitetet
i Edinburgh där han studerade allmänna ämnen
med tonvikt på teologi och matematik. Några år
senare sadlade han om till juridikstudier samtidigt
som han extraknäckte som lärare i matematik. Efter
examen förde Thomas Carlyle ett kringflackande liv
som universitetslärare samtidigt som han fördjupade
sig i klassisk litteratur och då framför allt tysk romantik.
Flera litterära arbeten påbörjades som gav
upphov till olika tidskriftartiklar.
1826 gifte sig Thomas Carlyle med en gammal
studiekamrat, Jane Welsh. Paret flyttade till London
och till ett litet hus på Cheyne Row i Chelsea. Huset
är idag ett helt intakt Carlylemuseum och förvaltas
av National Trust — det ligger bara ett stenkast
ifrån Themsen.
Berömt verk
Redan 1833 kom Sartor Resartus och detta märkliga
arbete blev omedelbart en framgång. Bara fyra år senare
utkom Carlyles mest berömda verk - som står
sig än i våra dagar som ett av standardverken - Den
franska revolutionen. Som kuriosa kan berättas att
Carlyle sände delar av manuskriptet till den store
Mill för genomläsning. Det bar sig inte bättre än att
detta brann upp genom en olyckshändelse. Hur
”backupen” var organiserad förtäljer inte historien.
Efter jätteverket Den franska revolutionen fick Thomas
Carlyle en bättre privatekonomi och plötsligt
så haglade inbjudningarna att föreläsa. I Chartism från
1840 framträder en politiskt medveten författare som
är skoningslös i sin kritik av laissez-faire och den
ekonomiska liberalismens sociala konsekvenser.
Carlyles egna politiska ställningstaganden framförs
fullt ut i hans efterföljande arbeten Past and Present,
Latter-Day Pamphlets och Shooting Niagara and After.
I den sistnämnda boken betecknar Carlyle Disraelis
rösträttsreform 1867 som ett ”hopp i Niagara”. Enligt
Carlyle skulle en utvidgad rösträtt bara leda till
att förstärka liberalismens sociala utslagning. Vad
hjälpte det att man plötsligt började ”räkna huvuden”
som samtidigt kunde köpas för förföriska argument!
Genomgående för Carlyles författarskap var ett
intresse för starka personer i historien. 1841 kom
boken Om hjältar och hjältedyrkan. Persongalleriet
som porträtteras innehåller några av de mest namnkunniga
”hjältar”som historien känner - från Muhammed
till Napoleon. Carlyle utgav också särskilda arbeten
om Oliver Cromwell och Fredrik den store.
1865 blev ”outsidern” Carlyle rektor för universitetet
i Edinburgh. Installationstalet publicerades
som On the Choise of Books. Denna skrift påminner
inte så lite om hur rektorn och tillika biskopen i
Växjö, Esaias Tegnér, gjorde litterära och personliga
programförklaringar i sina årliga skoltal.
Året senare dog hustrun Jane. Med ens började
den litterära produktionen att gå på halvfart. Nu redigerade
han hustruns brev, skrev historiska verk om
norska kungar, småskrifter och artiklar. Carlyle dog
1881, samma år som en av konservatismens absoluta
förgrundsgestalter men i nästan allt hans raka motsats
— Benjamin Disraeli. Carlyle hade en gång om
honom yttrat ”den förbannade juden som inte är värd
sin egen vikt i bacon”. Trogen sin livsföring och sina
ideal vägrade Carlyle ta emot den adelstitel som Disraeli
erbjöd.
Vem var då denne Thomas Carlyle och vad stod
han för? Han skall själv få framträda i två av sina
arbeten. Det udda Sartor Resartus och den politiska
pamfletten Past and Present.
Sartor Resartus
I Sartor Resartus uppfinner Carlyle den tyske professorn
Diogens Teufelsdröckh från universitetet
Wessnichtwo. (Devils Dung from I don´t know
where) Teufelsdröckh är professor i allkunskap och
hyllar det rena, det goda och det enkla, och när samtidigt
Carlyles egen svaghet för stora hjältar. I Sartor
blandas självbiografiska essäer med den påhittade
professorns åsikter i olika ämnen. Professorn spekulerar
om klädernas betydelse för människan och samhället.
Vi får titta in i sprättens och i arbetsslavens
hem. Det var Caryles sätt att beskriva de två världarna
— den rika och den fattiga. Samma tema som i
just Disraelis socialroman Sybil från 1834 - som hade
underrubriken De två nationerna.
Disraeli beskriver människor ur alla klasser men
vurmar för den naturliga och äkta ”aristokratin”.
Carlyle klär i stället av människan och framhåller
den enkelt klädda men hårt arbetande människan;
den trägne arbetaren i vingården. Mystikern och
romantikern Carlyle tilllåter sig faktiskt också att
sväva ut i både humor och satir när han beskriver
bländverk av ideér och kläder.
Att Carlyle lästes av sin litterära samtid är helt
uppenbart och spekulationerna i det litterära etablissemanget
var många. Hur påverkades han av sina samtida?
Vad betydde Browne, Milton och Swift? Att
vännerna Dickens och Goethe betydde mycket framgår
av Carlyles många brev och av hans författarskap.
Man kan spekulera i om Sartor Resartus var en parodi
på klimatläran? I mångt och mycket är ju Sartor en
symbios av ideer från det förflutna och de strömningar
som fanns i 1800-talets idédebatt. Sartor kom
att ge näring åt olika ideologier.
Samma år som Disraeli publicerade Coningsby
(1844) utkom Engels berömda skrift Arbetarklassens
ställning i England. Influenserna från Sartor är uppenbara.
I Sartor skriver Carlyle under rubriken
Sprättarnas rike ”Sprättarna är av naturen ej en sekt
som söker värva nya medlemmar; men den kan skryta
med outtömliga, från fäderna ärvda hjälpkällor, och
är stark, emedan dess medlemmar sinsemellan är
eniga; arbetsträlarna däremot är splittrade i en mängd
partier, har inget gemensamt intresse som sporrar
dem. Om de vill sammansluta sig till ett
Arbetsträlarnas samfund på samma sätt som vårt Heliga
samfund - vilka fantastiska saker skulle vi då inte
få skåda”.
Var det kanske detta som var den tändande gnistan?
I Past and present från 1843 möter vi en mer luttrad
och mindre romantisk Carlyle. Liberalismen
innebär att de rikare blir rikare och att de fattiga blir
fattigare. Carlyle skriver ”det är att leva i elände utan
att veta varför; att arbeta ut sig och ändå inte för-
värva; att vara förtvivlad och trött och ändå ensam,
utan samhörighet med andra, omgiven av ett kallt,
oändligt laissez-faire; det är att dö sakta hela livet
igenom ...”
Carlyle predikar högre löner och bättre arbetsförhållanden.
Samtidigt misstror han framväxten av
den politiska demokratin. ”Demokratin innebär misströstan
om att finna hjältar att styra oss och ett belåtet
konstaterande att de saknas”. Det är i stället en
bildad aristokrati som skall återupprättas och frälsa
landet från liberalismens elände. En ”talangens aristokrati
skall vara nobla ledare för ett nobelt folk”.
I en av utgåvorna till Past and Present finns ett
förord av ingen mindre än Ralph Waldo Emerson.
Han skriver ”här är Carlyles nya poem, hans Illiad
om den engelska olyckan”. Emerson jämför Carlyle
med Burke och Milton då Carlyle beskriver farorna
i samhällsutvecklingen. Han belyser en gammal moral
och gamla sanningar i en samhällsutveckling som
skrämmer Emerson. Roten till liberalismens elände
finns hos Mammon och hans kung Midas och dennes
moderna arvtagare. Carlyle konstaterar: ”Ett heroiskt
folk väljer riktiga hjältar och är lyckliga men
ett folk av tjänare väljer skojare och blir olyckliga.”
Hur det egentligen går till när dessa skojare väljs
förklarar inte Carlyle. Men han anser ändå att krav
på demokrati är ett uttryck för ”bristen på verklig
ledning” och han fortsätter ”Det finns i varje folk
och samhälle en man, som är lämpligast, den klokaste,
modigaste, bäste; kunde vi finna honom och
göra honom till kung över oss, vore i sanning allt
väl”. Frågan är om Carlyle var medveten om att sådana
tankegångar kunde leda till irrläror och till ett
samhälle som var bra mycket värre än liberalismens.
Detta visste både Burke och Disraeli för att nämna
två konservativa förgundsgestalter.
Den Thomas Carlyle som vi möter i dessa två
böcker — Sartor och Past and Present — är en man som
predikade kristen etik för eget såväl som för samhälleligt
bruk. Caryles kritik av liberalismen och hans
oberoende samhällskritik gör honom till en källa som
åberopas av såväl konservativa som av socialister.
Hagbergs och Tingstens omdömen är inte ogrundade.
Få personer har låtit den egna ideologin prägla
den personliga livsföringen i så stor utsträckning som
Thomas Carlyle. I hela sitt liv förde han en kamp
mot utilitarismens nyttoprincip som Carlyle bara såg
som ett sätt att upphöja egoismen till norm. Vem
vet - kanske något för nutida politiker att tänka på!
I sin bok om Fredrik den store definierar Carlyle
genialitet som ”överlägsen förmåga att möta svårigheter”.
När Jane Carlyle läste igenom manuskriptet
till Sartor lär hon ha undsluppit sig ”detta är ett verk
av ett geni”. Om Carlyle var ett geni eller inte kan
diskuteras. Men Sartor Resartus är onekligen en genial
1800-talsprodukt som haft inflytande över utvecklingen
av de politiska ideologierna.
| |
|
|