Libertarianismen i den svenska historien
Publicerad i Contextus #4/98
av: Jan Olof Bengtsson
Frihetens historia är lång, rik och komplex - betydligt längre, rikare och mer komplex än den liberalisms
historia som Norberg vill skriva. För att förstå den, måste man dels försöka uppfatta frågan om frihetens väsen
i en djupare filosofisk mening, i dess nödvändiga relation till människans moraliska och andliga belägenhet,
dels förvärva en vidare historisk och kulturell överblick.
Johan Norberg presenteras på omslaget som idéhistoriker,
men något akademiskt specimen är
likväl Den svenska liberalismens historia näppeligen.
Norberg har skrivit en populär, program
matiskt apologetisk introduktion till den
svenska liberalismens historia sådan han uppfattar
den. Framställningar av liberalismens historia i
Sverige är inte vanliga, och även en mer populär sådan
väcker därför intresse. Även med hänsyn till dess
genre visar det sig emellertid att boken har brister.
De hänger å det intimaste samman med författarens
egen liberala övertygelse och utgångspunkt.
Norberg inleder med Definitionen av liberalismen.
Han vill appropriera termen för sin egen ideologiska
ståndpunkt och menar sig uppenbarligen
kunna åsidosätta de faktorer som tvingade lärofadern
Hayek att i stället tala om libertarianism och som
givit upphov till den informella svenska beteckningen
nyliberalism. Socialliberalism, liberalkonservatism
och utilistisk liberalism utdefinieras, och kvar står
den klassiskt ”harmoniliberala” minimalismen, en
lära av sådan fantastisk simplism, abstraktion,
motsägelsefullhet och naivitet att det är obegripligt
hur ett smärre antal extremister efter det år där Norberg
sätter punkt — 1980 — med dessa idéer ofta kunnat
dominera debatten inom den svenska tänkande
högern:
”Individen har rätt att leva sitt liv i frihet. Det är
en rättighet som är individuell och fullkomligt oberoende
av de kollektiv personen kan hänföras till Att
det rör sig om en person, en förnuftsvarelse, är det
enda som är vidkommande Friheten innebär rätten
att ha sitt privatliv i fred; välja eller avstå från livsåskådning
och religion; ge uttryck för sina åsikter
utan förbud; på egen hand välja sysselsättning, umgänge
och bostadsort; förvärva, äga, köpa, sälja och
ge bort egendom på det vis hon vill. Statens uppgift...är
att skydda dessa friheter. Tvångsmaktens legitima roll
är att hindra dem som tillgriper våld, tvång eller stöld.
Staten får inte själv utsätta medborgarna för tvång.”
Ohistorisk historik
Denna den radikala individualismens lätt bisarra ideologi,
där vad som verkligen återfinns av sann frihetsrätts-
och humanitetsanda förstörs genom att reduceras
till verklighetsfrämmande principer, läggs så av
Norberg som ett raster över de senaste tvåhundrafemtio
årens svenska politiska historia och idéutveckling.
Resultatet blir en i alltför hög grad ohistorisk
historik.
Utan minsta tillstymmelse till problematisering
och med blott ett minimum av historisk nyansering
framsilas en näranog fläckfri rad av liberala hjältar
och bragder, överensstämmande med eller på något
sätt befrämjande den norbergska ideologin och dess
sak. Norbergs historik är ett inlägg i en i nuet pågående
ideologisk kampanj, och framställningen formar
sig till ett förråd av i denna kampanj användbara
argument hämtade från de historiska föregångarna.
Det är därför svårt att recensera denna bok
utan att komma in på en ideologisk diskussion av
liberalismen.
I en yvig inledande gest åkallas Torgny Lagman,
biskop Thomas, Engelbrekt, Dacke med flera, men
den verkliga framställningen tar sin början med Anders
Chydenius, ”den svenska liberalismens fader”.
Därefter dominerar en ideologi som i allo är internationell,
uniform, redan från början färdigformulerad
och i sig utan historia i betydelsen utveckling eller
förändring. Norberg äger förtjänsten att här ha framlyft
många svenska anhängare och tillämpare av större
eller mindre delar av denna ideologi, kända och mindre
kända namn som Forsskål, Rosenstein, Richert,
Thore Petre, den sene Geijer, Fredrika Bremer,
Hierta, Gripenstedt, arbetarföreningsrörelsens inspiratör
Gustaf Knut Hamilton, Hans Forssell, Torgny
Segerstedt, ekonomer som Gustaf Cassel och Eli
Heckscher, kooperatörerna Anders Örne och Albin
Johansson, arbetarliberalen Arne Montan, förlaget
Natur och Kulturs Johan Hansson. Den svenska
frihetstraditionens historisk-kulturella egenart belyses
- i Geijers efterföljd - nästan enbart i avsnitten
om liberala bondeledare som Anders Danielsson och
om Vilhelm Moberg, den sentide arvtagaren till de
självägande svenska böndernas av den kontinentala
feodalismen aldrig kuvade frihetsanda. Men att som
Norberg koppla denna anda till Ayn Rands och Robert
Nozicks föreställningsvärld är verkligen de trop.
Frihetens väsen
Frihetens historia är lång, rik och komplex - betydligt
längre, rikare och mer komplex än den liberalisms
historia som Norberg vill skriva. För att förstå den,
måste man dels försöka uppfatta frågan om frihetens
väsen i en djupare filosofisk mening, i dess nödvändiga
relation till människans moraliska och andliga
belägenhet, dels förvärva en vidare historisk och kulturell
överblick. Liberalismens motståndare görs
knappast rättvisa - Norberg är inte den rätte att, som
här sker, anklaga 1800-talets konservativa för att deras
bild av liberalismen var en karikatyr. Hans svepande
omdömen om tänkare som Nils Fredrik
Biberg, den tidige Geijer och inte minst Boström och
boströmianerna är direkt missvisande.
Norberg övertar okritiskt de polemiska skällsorden
i sina liberala hjältars pamfletter, exempelvis
”ultraism”, ”den beteckning som efter fransk förebild
användes för hårdföra rojalister och
reaktionärer”. Att de svenska så kallade ultraisterna
förblev trogna 1809 års ambition att undvika frihetstidens
anarki å ena sidan och absolutismen å den andra,
och i denna linje såg en sann liberalism, stundom
underbyggd av den nya idealistiska filosofin,
framkommer på intet sätt i Norbergs framställning.
Beteckningen ultraism var och förblir missvisande i
det svenska sammanhanget. Inte ens den sene Hans
Järta kan av en rad historiska, kulturella och religiösa
orsaker rätteligen associeras med den franska
rojalismens reaktion.
Överhuvud framstår Norbergs grepp om det
större historiska skeendet som otillräckligt. Varför
nationalismen den ena gången tillhör konservatismen,
den andra gången liberalismen, den tredje gången åter
konservatismen, förklaras ej. Att romantiken inte
bara rymmer reaktionära inslag, utan lika ofta är en
distinkt ny och modern strömning i takt med den
liberalt-revolutionära tidsåldern framkommer knappast.
Den alternativa, tyska, idealistiska liberalismen
med rötter hos Kant och Schiller, som varit av stor
betydelse i Sverige, försvinner vid sidan av den franskengelska.
En rättvisande och kvalificerad idéhistorisk
framställning av den svenska liberalismens historia
skulle på helt annat sätt behöva gå på djupet i de
åskådningsmässiga distinktioner och subtiliteter, som
i verkligheten stod i centrum av den svenska frihetsdiskussionen
åtminstone under 1800-talet: den individuella
frihetens nödvändiga förening och samexistens
med den samhälleliga gemenskapen, det individuella
”självförverkligandets” metafysiska dimension
och dess relation till den moraliska ordningen och så
vidare.
Den fria associationen, i synnerhet i självhjälpsföreningarnas
och kooperationsrörelsens form, är
dock i Norbergs framställning med all rätt en viktig
del av den svenska liberalismens historia. I den sene
Geijers ”milda, anti-atomistiska liberalism” var den
ett sätt ”att förena den konservativa gemenskapstanke
han tidigare hade hyllat med den liberala frivillighet
han sedan omfattade”, och Geijers auktoritet bidrog
till att modifiera den svenska liberalismen i riktning
mot större förståelse inte bara för de fria kollektiven,
utan också för religionen. För Fredrika Bremer
var associationerna ett sätt att ”kristna konkurrensen”.
Hans Forssells i mycket konservativa
självstyrelseidéer synes också accepteras av Norberg.
Men trots det obestridligen mycket förtjänstfulla i
Norbergs framhållande av allt detta kan han inte erkänna
det gemensamma bakomliggande problemläge,
som förenar de äldre konservativa och vissa former
av dagens kommunitarianism i betoningen av vikten
av mellanmakter av olika slag mellan staten och individen.
Även ”liberalkonservatismens” blandformer
faller ju entydigt utanför Norbergs som historisk
urvalsprincip tillämpade definition av liberalismen.
De enkla ideologiska etiketterna är ofta otjänliga
i seriösare historiska framställningar. Frihetens och
rättens sak har försvarats av många som stått långt
från liberalismen sådan Norberg definierar den, och
det är inte svårt att från helt andra utgångspunkter
ge liberalerna rätt i några av de kampanjer och sakfrågor
som Norberg låter passera revy. I jämförelse
med den utilitaristiska och pragmatiska liberalismen
har libertarianismen utan tvekan en styrka i sin objektiva
filosofiska etik och rättighetsuppfattning, och
Norberg framhåller förtjänstfullt hur efter Hägerström
också de mest kompromisslösa marknadsekonomerna
i Sverige genom att uppge dessa filosofiska
positioner försvagade sin ståndpunkt på liknande
sätt som socialliberalerna. Norberg är som bäst
när han behandlar de tillfällen då verkligt betydande
individualister utifrån en strikt moralisk objektivism,
om än enligt Norberg blott minimalistisk och negativ,
fört en rättfärdig kamp mot olika former av maktmissbruk,
orättfärdigt tvång och totalitarism.
Felaktig dikotomi
Frågan är väl emellertid om inte positiva humanistiska
värden långt utöver minimalismen vid många
av dessa tillfällen i realiteten också varit verksamma.
En etiskt-objektivistisk eller naturrättslig uppfattning
kan accepteras även i former som skiljer sig från Norbergs
moderna utan att för den skull innebära en
sämre grund för detta motstånd. Norbergs enkla dikotomi
mellan modern naturrättslig individualism
och en konservativ ”statsidealism”, som framstår som
rent absolutistisk, är helt enkelt felaktig ifråga om
de svenska förhållandena. Det är signifikativt att
Norberg nämner Geijers Nytt ett och annat, där Geijer
är temporärt påverkad av Hegel, som representativ
för hans konservativa period, men förbigår hans
konservativa mästerverk Feodalism och republikanism
med dess starka anslutning till den frihetliga traditionen
från 1688 års konstitutionella resultat i England.
Även till den svenska liberalismens historia hör
kulturella, moraliska och religiösa dimensioner
bortom libertarianismens minimalism. Den civiliserade
och humana ordning, som är en förutsättning
också för den liberala ekonomins funktion, måste
ibland upprätthållas med en tvångsmakt utöver
nattväktarstatens och av en sanktion av värden och
moraliska normer utöver den formella rättens. Var
det verkligen, som Norberg menar, bara det egoistiska
etablissemanget som skrämdes av det fersenska
mordet? Till frihetens historia hör, vid en nykter
betraktelse, också politiska insatser från den förhatliga
statsmaktens sida. Var det verkligen så att Gustav
III:s kupp 1772 bara ”satte stopp för den demokratiska
utvecklingen”? I en värld där någon spontan
liberal harmoni knappast kunde skönjas kan ”/h/ans
propaganda mot korruption och utländskt inflytande”
i avsevärd utsträckning ha varit berättigad.
I Norbergs bok saknas tillräckliga insikter om
politikens och ekonomins oupplösliga samband med
den kulturella, moraliska och religiösa kontexten.
Från sin abstrakta ideologiska utsiktspunkt bemästrar
den liberale historikern inte den nödvändiga
komplexiteten i den dialektiska analys, som förmår
urskilja den samtidiga förefintligheten av partiella,
konkreta historiska framsteg och ett kulturellt och
andligt förfall i radikalmodernismens och masskulturens
tecken.
Utopi
Till grund för Norbergs liberalism ligger en tro på
en människans naturliga godhet, som om den bara
ges frihet, i marknadens och den fria associationens
form spontant kommer att lösa alla problem. Den
globala harmoniliberalismen är historiskt sett en
utopi, och teoretiskt framstår den som varken beviseller
falsifierbar.
Att alternativet inte är en ordning av slutna eller
merkantilistiska, totalitärt genomreglerade och militaristiska
nationalstater är en uppenbar historisk
lärdom. Vid framställningen av tullstriderna på 1880-
talet och protektionismens fortsättning hos Kjellén
och hans nazistsympatiserande lärjungar ges intrycket
att högern undantagslöst reducerats till den senare
ytterligheten, samtidigt som socialliberalernas och
socialdemokraternas kompromisser fördöms.
Mycken kritik av marknadsekonomin har förvisso
sin grund i en ytlig förståelse av dess funktionssätt,
och som en samlad framställning av de svenska liberalernas
kamp för dess delsanningar under de senaste
tvåhundra åren har Norbergs bok otvivelaktigt ett
värde. Men den libertarianska minimalismen är oförmögen
att förstå de avgörande kulturella och moraliska
faktorer, som ensamma avgör om marknaden
är av godo eller av ondo, och den har själv historiskt
bidragit till den utveckling som gör att det senare i
lika hög grad som det förra är fallet.
Norberg framställer det som att liberalismens
motståndare endast missuppfattat eller på grund av
egna särintressen inte velat förstå dess fixa och tidlösa
lära. Det är knappast så enkelt. Den verkliga historien
är en levande process av helhetlig förändring,
där institutioner och seder måste bedömas utifrån
respektive tids förutsättningar. Den historicistiska
inlevelsen behöver inte medföra relativism. Dess rekonstruerande
fantasi är ingalunda omöjlig att förena
med en djupare och mer kvalificerad värdeobjektivism,
utan tvärtom ofta en förutsättning för
denna.
Vad liberalismens motståndare har gemensamt är
att deras visioner är visioner av ordning. I sin av
myten om den spontana harmonin maskerade anarkism
förstår den liberale historikern varken den verkliga
karaktären hos eller de filosofiska och historiska
grunderna för dessa visioner. Norberg gör sig genomgående
skyldig till ett av liberalernas huvudfel: utifrån
de formalistiska kriterierna tycks det omöjligt
att förstå att det finns en avgörande skillnad mellan
en konservativ och en socialistisk, kommunistisk eller
fascistisk statsmakt. ”Nazismen, kommunismen,
socialdemokratin och katolska kyrkan” är enligt Segerstedt
”samma andas barn”, nazismens samhällsideal
är ”rent medeltida”.
Liberalerna bekämpar ”socialister av alla färger”.
Eli Heckscher tar avstånd från ”det konservativa/
socialistiska frihetsbegreppet”. Enligt Ivar Lagerwall
hade konservatismen och socialismen ”samma mål.
De ville båda se samhället organiserat som ett ämbetsverk,
staten skulle avskaffa det egna initiativet
och ansvaret. Socialister och konservativa bråkade
bara om vem som skulle få styra detta väldiga statsmaskineri,
och i vems intresse”. Inte bara Bibergs och
den konservative Geijers, utan också en Harald
Hjärnes och en Vitalis Norströms statsmakt är en
annan än Wigforss’, Myrdals och Palmes.
Reaktion på kaos
Motståndet mot den liberala moderniteten tog sig i
synnerhet i Tyskland under 1800-talets lopp i allt
högre grad uttryck i en nationalism och volk-ideologi
som upptog starka naturalistiska, rasistiska och
kollektivistiska inslag. När marxismen givit socialismen
en mer entydig begreppslig innebörd, och efter
första världskrigets katastrof, förträngdes det frihetligt
konservativa och idealistiska motståndet av den fascism
och nationalsocialism som i lika hög grad grep
framåt med radikalmodernismen som bakåt med reaktionen.
”Kollektivismen” var här liksom inom kommunismen
blott den förvrängda, moderna reaktionen
på liberalismens atomistiska kaos, vitt skild från den
frihetliga konservatismens gemenskaper. I Sverige
undgick vi den tyska utvecklingen, bland mycket
annat också delvis på grund av skillnader av den typ
jag ovan tangerat, den svenska idealismens huvudsakligen
frihetliga och humanistiska karaktär.
Norberg är emellertid blind för det förhållandet
att den ensidiga radikala liberalismen själv,”det
handelsmännens tusenårsrike som liberalerna hade
eftersträvat”, har en ansenlig del i skulden för 1900-
talets aggressiva, nationalistisk-militaristiska och
kollektivistiska reaktioner och de svallvågor av dessa
som också vi fått känna av. De ömsesidigt balanserande
förnyelsekrafter som upplysningen och romantiken
i vidare mening utgjorde hade med bevarad
motvikt i det äldre klassisk-kristna arvet tillhandahållit
förutsättningar för en mer gynnsam kulturell
och politisk utveckling. Men den norbergska libertarianismen,
i förbund med radikalmodernismen,
stjälpte balansen över ända. Och för att motstå och
besegra de totalitära system som blev följden, krävdes
sannerligen mer än marknadsliberalism.
Ekonomi
Norberg säger sig vilja befria liberalismen från ensidig
ekonomism, men den materiella välfärden fokuseras
hur som helst ständigt, om än blott i allmänna
ordalag, som vittnesbörd om liberalismens överlägsenhet
(en åtminstone undermedveten ekonomism
kanske också spökar när den franske filosofen Auguste Comte stavas August Compte). Försök görs
dock att istället anklaga liberalismens motståndare
för ekonomism. I likställandet av socialism (i gängse
ideologisk mening) och konservatism är det genomgående
de socialpolitiska likheterna — pengarnas fördelning
— som beaktas. Men också om vi ser till det
ekonomiska livet skiljer sig naturligtvis konservatismen
från socialismen — och inte bara såtillvida som
den erkänner att även marknaden har en legitim, om
än begränsad, fri sfär. Konservatismen försvarar som
ett moment i sin vision av ordning, av i högre mening
normalt liv eller av traditionellt liv, också ett
åtminstone någorlunda allsidigt ekonomiskt liv, och
ser det som osunt att vissa länders hela ekonomi anses
böra kunna koncentreras nästan helt kring kaffebönor
eller virke från nedhuggna regnskogar eller
marijuana, andra till övervägande del bygga på datateknologi,
olja, eller rockmusik, ytterligare andra
nästan uteslutande på magsårsmediciner, mobiltelefoner,
eller kanske bara investeringsrådgivning,
även om det skulle råka vara detta som landet eller
regionen ifråga under en viss tid producerar bäst på
den globala marknaden och alla, snävt nationalekonomiskt,
tjänar på det.
När Norberg till och med själv vid upprepade
tillfällen noterar hur socialdemokraterna skiljer sig
från de konservativa i jordbruksfrågan och just på
denna punkt följer liberalerna, avslöjar även hans
framställning hur socialismens ordningsvision är en
annan än konservatismens. En konservativ ser det i
dag med bekymmer när exempelvis Mälardalen, som
våra förfäder odlat i årtusenden, tillåts växa igen.
Norberg citerar med gillande Lars Gustafssons ord
om att folkpartiet blivit alltmer likt koffeinfritt kaffe:
ett liberalt parti utan liberala idéer. Norbergs bok
”inriktar sig på det uppiggande koffeinet”. Man må
tycka vad man vill om folkpartiet - problemet är att
Norberg försöker destillera den liberala individualismens
koffein inte bara från folkpartistisk utspädning,
utan från det mesta av det som innehållsligt,
positivt och objektivt ger livet näring. Norberg glömmer
att koffeinet uppiggar endast artificiellt, endast
genom att förgifta. Många av Norbergs åsiktsfränder
har ju — i den märkliga ostentativa depravation som
i en del tillämpningar kanske endast skenbart paradoxalt
förenar dem med vissa representanter för den
yttersta kollektivistiska vänstern — heller aldrig tvekat
att inrikta sig på långt starkare uppiggande medel
än Norberg. Libertarianismen tillhandahåller ju även
argument för den moraliska rätten till självdestruktion.
När Norberg förklarar marknadens förmåga
att tillfredsställa ”människors behov”, frågar
han aldrig vilka dessa behov är och vilka de bör vara.
De behov som mest pengar kan tjänas på är sällan de
mest högtstående.
Huxley och Orwell
Den radikala upplysningens idéer såväl som hela den
materiella och strukturella historiska utvecklingen
under den aktuella perioden framställs av Norberg
genomgående med bekymmersfri, glättig aningslöshet.
Som Norberg framhåller påpekade den engelske
journalisten Roland Huntford i boken The New
Totalitarians från 1971 likheten mellan den dåvarande
svenska statsapparaten, inklusive dess ideologi, och
Huxleys och Orwells dystopier. Huntford hade förvisso
rätt i mycket av sin kritik mot det ensidigt
kollektivistiska i det svenska förflutna såväl som i
det svenska nuet. Men hans bok ramponerades av ett
urskillningslöst hat mot allt svenskt som förtog
mycket av trovärdigheten. Norbergs idé att återställa
balansen genom att framlyfta den lika starka traditionen
av svensk individualism är alldeles utmärkt,
och hade kunnat ge ett ypperligt resultat om denna
tradition inte i alltför hög grad reducerats till de arida
libertarianska principernas illusion. Endast en ytlig
förståelse kan tolka Brave New World och 1984 som
uttryck endast för en allmän den liberala
individualismens protest mot kollektivistiskt och totalitärt
förtryck. De handlar också om konsekvenserna
av den moraliska, andliga och sant humanistiska
människosynens och världsbildens förlust, det
genomsekulariserade samhällets hotande omänskliga
barbari i materialismens, teknologins och behaviorismens
rustning. Frågan om friheten är i dessa verk
oupplösligt bunden till frihetens andliga, moraliska
och kulturella förutsättningar.
Vid närmare skärskådande är libertarianismens
formalism inte så självständig, isolerad och oblandad.
Den var, är och förblir ett den förenade
rationalismens och rousseauismens pseudoideal, en
utopi. Gränsområdena, blandformerna, kompromisserna
i olika riktningar, det reella och innehållsliga
som i verkligheten avslöjarideologins otillräcklighet
- inget av detta kan i själva helt verket förbigås ens i
Norbergs historik. Det finns, som jag framhållit, viktiga
punkter där liberalerna haft rätt. I ett levande
samhälle måste ett visst utrymme allltid finnas för
förändring, förnyelse och reformer. Men även Norbergs
framställning visar hur liberalismen som abstrakt
ideologi bara alltför lätt ingår förbund med
många av de radikalmodernismens krafter, som möjliggör
och kulminerar i totalitära system av den typ
Huxley och Orwell vill varna för.
Visserligen finns i några fall stora skillnader mellan
olika libertarianer utanför de gemensamma principerna,
men en Hayek är, särskilt idag, långt mindre
representativ än Norberg själv. Norberg framstår
på många ställen som en utpräglad kulturradikal,
och detta intryck förstärks mot slutet, när femtiotalets
temporära liberalism får symboliseras av
Elvis Presley och när Norberg beklagar att det bara
var sextiotalets nyvänster som framstod som ”den
unga, progressiva, frihetliga kraften i samhällslivet”
och ensam förespråkade inte bara ”fullständig yttrandefrihet”
och ”kvinnlig frigörelse”, utan också
”ateism” och ”fri abort”. Libertarianismens frihet att
välja livsåskådning upphävs visserligen i icke obetydlig
utsträckning redan av dess egna principer, eftersom
dessa själva täcker livsåskådningsområden och
gör anspråk på absolut giltighet. Men varken ifråga
om det förhållandet att libertarianerna både historiskt
sett fyllt och i nuet alltfort vill fylla sin negativa
och formella frihet med ett distinkt innehåll, eller
ifråga om detta innehålls karaktär, lämnar oss
Norberg i något tvivelsmål.

| |
|
|